Overslaan en naar de inhoud gaan

Vrouw vervult grote rol in kledingkeuze partner

Herenmodezaak Jac Hensen en marktonderzoeksbureau Markteffect hebben onderzoek uitgevoerd naar hoe mannen hun kledingaankopen doen.
Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

Onderzoek Jac Hensen en Markteffect
Onderzoek Jac Hensen en Markteffect

Slechts een derde van de Nederlandse mannen tussen de 25 en 65 jaar vindt kleding kopen leuk en nieuwe kleding wordt dan ook vooral gekocht uit noodzaak. De rol van vrouwelijke partners in het aankoopproces mag niet worden onderschat. Zo geven vier op de vijf Nederlandse vrouwen aan een rol te spelen bij de kledingaankopen van hun man of vriend. Dit blijkt uit onderzoek wat herenmodezaak Jac Hensen en marktonderzoeksbureau Markteffect uit hebben gevoerd onder ruim 2.000 respondenten.

In het kort

  • 82% van de vrouwen vervult een rol bij kledingaankopen mannelijke partner;
  • 48% van de mannen gaat voor nieuwe kleding naar dezelfde winkel;
  • 60% van de mannen koopt kleding uit noodzaak.

Mannen en kleding kopen, het blijkt niet altijd de beste match. Zo vindt slechts één op de drie Nederlandse mannen het kopen van kleding een leuke activiteit. Hun partners hebben dan ook een grote rol bij de kledingaankopen. Ruim vier op de vijf Nederlandse vrouwen (82%) vervullen een rol in de kledingkeuze van hun partner, waarbij het voornamelijk gaat om een adviserende rol. In sommige gevallen heeft de vrouw zelfs een sturende rol in de kledingkeuze van haar vriend of man. Eén op de tien vrouwen (12%) geeft zelfs aan dat zij zelf (grotendeels) de kleding van hun partner aanschaffen.

Bij Jac Hensen zien ze dat de rol van de vrouw ook daadwerkelijk een belangrijke rol speelt in het aankoopproces van de man. “De vrouw is toch vaak de doorslaggevende factor als het gaat om het vinden van een juiste outfit voor de man, tegelijkertijd zien we dat de vrouw ook meer waarde hecht aan de outfit dan de man en er daardoor meer aandacht aan wordt besteed”, aldus Lars Woordes, marketingmanager bij Jac Hensen.

Gemak
Gemak staat voorop wanneer Nederlandse mannen gaan shoppen. Bijna de helft van de Nederlandse mannen (48%) gaat voor nieuwe kleding (vrijwel) altijd naar dezelfde winkel(s) om hun kleding te kopen. Een kwart van de mannen wil bij de aanschaf van nieuwe kledingstukken graag door een expert geholpen worden. De voornaamste reden waarom men het afgelopen jaar nieuwe kleding heeft gekocht, is uit noodzaak (60%), omdat de oude kleding was versleten of kleding voor een bepaald seizoen ontbrak.

Online vs. offline
Nederlandse mannen oriënteren zich doorgaans even vaak online als in fysieke winkels. Er is wel een verschil zichtbaar tussen de verschillende leeftijdscategorieën. Zo oriënteren mannen tot 45 jaar zich voornamelijk online en mannen tussen de 45 en 65 jaar geven de voorkeur aan de fysieke winkel voor de oriëntatie.

"Wij zien bij Jac Hensen dat met name de mannen tot 45 jaar gerichter naar de winkel komen, omdat zij worden getriggerd door een marketingactiviteit zoals een mail, social bericht of DM. Deze groep mannen weet vaak beter wat hij wil omdat hij zich online al heeft georiënteerd. Nog steeds zien wij hier de vrouw een belangrijke rol aannemen in het beslissingsmoment. Daarentegen zien wij dat mannen tussen de 45 en 65 vaak naar de fysieke winkel komen op het moment dat het nodig is en zich volledig overgeven aan het winkelpersoneel. Mannen tussen de 45 en 65 laten de keuze vaker over aan de expert in de winkel en de vrouw gaat hier vaak in mee.”

Lars Woordes, marketingmanager bij Jac Hensen

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in Q1 van 2022 onder een representatieve steekproef van 2.133 Nederlandse mannen en 251 Nederlandse vrouwen van 18 jaar of ouder.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in