Prijsstijging zorgt voor bewuster Nederland, 55% is er wekelijks mee bezig
Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!


De prijzen stijgen sinds begin dit jaar enorm. Of het nu gaat om benzine prijzen, energieprijzen of de prijzen in de supermarkt, de prijsstijgingen hebben over het algemeen veel invloed op Nederlanders. Zo geeft 52% van de Nederlanders aan de prijsstijging nu al te voelen in zijn of haar portemonnee en 29% verwacht het dit jaar in de portemonnee te gaan voelen. Dit blijkt uit onderzoek van onafhankelijk marktonderzoeksbureau Markteffect.
Bijna de helft van Nederland (46%) vindt de prijsstijgingen in de supermarkt het meest vervelend. De stijgende energieprijzen worden door één op de drie Nederlanders (34%) als meest vervelend ervaren en de prijsstijging aan de pomp is voor 15% van Nederland het meest vervelend.
Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij vergelijkingssite Independer vult aan: “We hebben een handige tool ontwikkeld waar je op basis van postcode kunt zien waar je in jouw buurt nog goedkoop kunt tanken. Je ziet dat sinds de gestegen brandstofprijzen deze tool veel meer wordt gebruikt. Zo werd de tool afgelopen maart bijna door 6x zoveel mensen gebruikt dan in december 2021. Ook verwachten wij dat later dit jaar autoverzekeringen duurder zullen worden. Materiaalkosten en lonen zijn aan het stijgen en op termijn wordt dat altijd in de premies doorberekend”.
Men is er veel mee bezig
Eén op de drie Nederlanders (35%) geeft aan wekelijks bezig te zijn met de prijsstijgingen en één op de vijf geeft aan er zelfs dagelijks mee bezig te zijn (20%). De eerste stappen die ondernomen gaan worden om de stijgende kosten te compenseren, zijn met name het lager zetten van de verwarming (60%) en boodschappen doen bij low-budget supermarkten (41%). Eén op de drie Nederlanders gaat grote aankopen uitstellen (36%) en alleen huismerk producten kopen (35%) om geld te besparen.
Bij Independer zien ze de afgelopen maanden ook op het gebied van energie een flinke stijging in het aantal bezoekers. “Door de gestegen prijzen voor gas en elektriciteit willen mensen toch graag weten of ze ergens anders beter en goedkoper af zijn.”, vertelt Joris Kerkhof, energie-expert bij Independer.
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in april 2022 onder een representatieve steekproef van 925 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.
Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid