Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders het minst in bezit van cryptocurrency binnen West-Europa

Lees hier meer over de eerste resultaten van de meest recente kwartaalmeting van de Markteffect Bitcoin Monitor (Q1 2022).
Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

Markteffect Bitcoin Monitor
Markteffect Bitcoin Monitor

Uit de meest recente kwartaalmeting van de Markteffect Bitcoin Monitor blijkt dat de adoptiegraad van Nederlanders met betrekking tot cryptocurrency slechts 15% bedraagt. Daarmee heeft Nederland minder bezitters dan onder andere Frankrijk (18%), Duitsland (25%), België (28%) en Spanje (33%).

Hoewel inmiddels ruim twee miljoen Nederlanders in één of meerdere cryptovaluta hebben geïnvesteerd, blijkt dit ten opzichte van andere West-Europese landen significant lager te zijn. Ook heeft Nederland het minste vertrouwen in Bitcoin. Zo drukken zij het vertrouwen uit in een onvoldoende met rapportcijfer 5,2. Daarbij geeft 16% aan dat het vertrouwen het afgelopen kwartaal zelfs is afgenomen.

Grafiek - Vertrouwen in Bitcoin
Grafiek - Vertrouwen in Bitcoin

Gebrek aan kennis

Vooral het gebrek aan kennis is voor de overgrote meerderheid (63%) een reden om vooralsnog niet in cryptocurrency te investeren. Daarnaast wordt ook aangegeven dat het feit dat men niet weet of het veilig genoeg is (39%) en of de markt stabiel genoeg is (37%) redenen zijn om niet te investeren. Slechts 7% zegt goed of zeer goed op de hoogte te zijn van Bitcoin en dit zijn met name jongeren. Eén op de tien (11%) 18 tot 35-jarigen geeft aan goed dan wel zeer goed op de hoogte te zijn.

Wel zegt een kwart van degene met een (zeer) laag kennisniveau (26%) meer te willen leren of weten. Ook overwegen nog eens 1,5 miljoen Nederlanders waarschijnlijk het komende jaar een eerste investering of belegging in cryptocurrency te doen. Gevraagd naar de voornaamste reden, noemt 31% de lage spaarrente en slechts 4% de toenemende inflatie.

Grafiek - Kennis over Bitcoin
Grafiek - Kennis over Bitcoin

Invloed op mentale gesteldheid

Voor Bitcoin bezitters is het bezit van deze digitale munt van invloed op zijn of haar mentale gesteldheid. Zo geven vier op de tien Bitcoin bezitters (40%) aan dat zij onrustig worden wanneer de prijs sterk daalt in korte tijd. Daarnaast wordt de nachtrust voor 31% van hen verstoort, omdat zij ’s nachts de koers willen checken.

Bijna een derde van de bezitters (30%) geeft zelfs aan een financieel probleem te hebben wanneer Bitcoin in waarde blijft dalen en uiteindelijk niets meer waard is.

Verwachte koerswaarde over een jaar

Terwijl de koers van de Bitcoin tijdens het onderzoek (februari 2022) ongeveer €35.000,- bedroeg, denkt een representatieve steekproef van 1.028 Nederlanders dat het over exact een jaar nog ‘slechts’ €15.691,- waard is. Dat is een potentiële daling van circa 60%. De vraag is echter of zij gelijk krijgen

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in het eerste kwartaal van 2022 onder een representatieve steekproef van 1.028 Nederlanders. Het veldwerk is uitgevoerd tussen 28 januari en 9 februari 2022.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in