Overslaan en naar de inhoud gaan

In-home use test voor Wicky

De transitie van plastic naar papieren rietjes op kleine drinkverpakkingen op basis van de beoordeling van de consument.
Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

In-home use test, Wicky
In-home use test, Wicky

Plastic rietjes zijn sinds juli 2021 verboden om de plastic soep tegen te gaan. Voor producenten van de kleine drinkverpakkingen als Wicky werd dit een kantelpunt om verplicht over te gaan naar papieren rietjes. Wicky heeft in de keuze voor de fabrikant van haar nieuwe rietjes de consument laten spreken. Met behulp van een in-home use test is er samen met Markteffect gekeken naar welk rietje volgens de consument de meest geschikte zou zijn.

Wicky is één van de merken van de Refresco Group, ‘s werelds grootste onafhankelijke bottelaar van frisdranken en vruchtensappen, en produceert al sinds 1977 sapjes met fruitsmaken als sinaasappel, aardbei en appel. Ze produceren al jaren het meest populaire pakje drinken in Nederland. De kleine drinkverpakkingen (200 ml) zijn altijd voorzien van een rietje. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en het milieu zijn de verpakkingen met plastic rietjes verboden sinds 3 juli 2021. Ook Wicky heeft daarom de overstap moeten maken naar papieren, milieuvriendelijke rietjes. Maar welk rietje is hiervoor het meest geschikt? Middels een in-home use test helpt Markteffect Wicky een keuze te maken tussen de verschillende fabrikanten.

“We hebben Markteffect gevraagd om onderzoek te doen naar het rietje dat door de consument als meest positief wordt beoordeeld. Wij stoppen natuurlijk veel tijd en effort in het maken van de lekkerste drankjes en het juiste rietje speelt hier een belangrijke rol in. We hebben zowel ouders als hun kids een aantal rietjes laten proberen en dat heeft ons een heel bruikbaar onderzoeksrapport opgeleverd. Bovendien hebben we een ander rietje gekozen dan we in eerste instantie in gedachten hadden.”

Moniek van Rooij – van Dijk, Marketing & Innovation Manager

Het optimale product voor de klant

Wicky was op zoek naar het optimale product voor de klant. Welk papieren rietje ligt het lekkerst in de mond? Welke brokkelt het minst af en welke verandert het minst aan de smaak? Wicky kan voor het meest luxe en duurste rietje kiezen of juist uit kostenoverweging voor het meest goedkope, maar uiteindelijk gaat het om welk rietje de consument het fijnste vindt.

Om de respondenten zo min mogelijk te beïnvloeden in hun keuze is er gekozen voor een in-home use test. Voor de in-home use test heeft Markteffect uit haar eigen consumentenpanel +/- 300 huishoudens geworven om de rietjes in hun eigen vertrouwde omgeving te testen op de kwaliteit, gebruik, gemak en het mondgevoel. Wicky neemt drie optionele leveranciers in overweging. Er is gebruik gemaakt van sequentieel monadisch testen, aan alle deelnemende gezinnen zijn daarom per rietje vier pakjes verstuurd. Na het testen van het rietje heeft de respondent een korte online vragenlijst ingevuld over de bevindingen.

 

“Een in-home use test is in de FMCG- en foodmarkt een veel voorkomend type onderzoek. Ideaal om een product te laten testen door de consument onder natuurlijke omstandigheden en een beeld te krijgen bij de beoordeling op een aantal vastgestelde aspecten. Het leuke aan dit onderzoek is dat we zowel de ouders als de kids hebben laten proeven en ook hebben gekeken naar de verschillen in beoordeling. We zijn blij dat we Refresco hiermee hebben kunnen adviseren op basis van betrouwbaar onderzoek voor de keuze van hun rietjes!”

Michael Petit, Consultant FMCG

Het stevigste rietje

De resultaten laten zien dat de consument over het algemeen positief tegenover de papieren rietjes staat en dat het merendeel van de ouders bereid is om extra te betalen voor papieren rietjes. De respondent blijkt het meest kritisch te zijn over het mondgevoel en de stevigheid van het rietje. Op deze punten blijken de meningen dan ook het meest uiteenlopend. Twee van de drie rietjes zijn positief uit de test gekomen en Wicky heeft met behulp van het onderzoek hét rietje gekozen die volgens de consument het fijnste is. Bovendien was dit niet het rietje dat in eerste instantie beoogd werd.

 

Monadisch testen Bij monadisch testen wordt door de respondent slechts één product getest en is er dus géén sprake van beïnvloeding van andere producten. Bij een monadische test kun je dus spreken van de meest zuivere onderzoeksmethode als je een waardering of beoordeling wilt krijgen van een product.   Sequentieel monadisch testen Bij sequentieel monadisch testen worden er door de respondent meerdere producten getest in hetzelfde onderzoek. Ideaal als je een vergelijking wilt tussen product A en B. Minder ideaal als je op zoek bent naar een zuivere beoordeling, omdat het tweede product door de respondent in zijn of haar beoordeling altijd wordt vergeleken met het eerste product.

 

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Markteffect

Markteffect is een full-service onderzoeksbureau waar de klant wordt gezien en benaderd als een goede vriend. Voor ieder onderzoek is Markteffect dé expert die oplossingsgericht, ondernemend, innovatief en servicegericht te werk gaat. Volgens Markteffect is elk onderzoek uniek, waardoor er uitgebreid mee wordt gedacht met elk vraagstuk. In het onderzoeksproces wordt het doel van de opdrachtgever centraal gesteld. Zo helpt Markteffect snel, gericht en relevant met het zetten van de volgende stap. Markteffect, onderdeel van de ME Research Group, is in 2023 voor de tiende keer uitgeroepen tot FD Gazelle!

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in