Het media budget dat de overheid gemiddeld had per campagne was ? 535.809. Er werden in 2006 32 campagnes door de overheid gevoerd er werd dus ? 17.145.888 besteed aan media uitingen van 9 ministeries.
59% van de Nederlanders weet bij navragen naar een campagne om welke campagne het precies ging. Als de campagne wordt afgebeeld dan weet 90% van de ondervraagden om welke campagne het ging.
Maar wat waren dan de resultaten?
In het evaluatie rapport van postbus 51 is dit uitgedrukt in procenten waarbij 100.000 mensen van het algemeen publiek (ouder dan 18 jaar) 1% is. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld 100.000 mensen die op donderdag geen vlees meer eten en dus de campagne "donderdag, zonderdag" zouden volgen.
Uit de evaluatie blijkt dat campagnes met kennisdoelstellingen beter scoren dan campagnes met houdingsdoelstellingen en gedragsdoelstellingen.
Campagnes met kennisdoelstellingen behaalden een positief effect van gemiddeld 12%. Hieronder valt onder andere de campagne over terroristische dreiging. Het gaat hierbij om de kennis bij het publiek over wat de overheid doet aan het tegen gaan van terrorisme.
Campagnes met houdingsdoelstellingen zoals de campagne over 'Ventileren' die mensen er bewust van moet maken dat ventileren van groot belang is behaald slechts een effect van 4%.
Campagnes met gedragsdoelstellingen zoals de 'Bob' campagnes, 'autogordels ook achterin' en 'Fietsverlichting' behalen nog minder effect slechts 2%. De Bob campagne is hier een uitzondering op.
Ik ben dus van mening dat het inzetten van campagnes die puur en alleen op het gedrag van de Nederlander inspelen weggegooid geld zijn. Er wordt nu gemiddeld ? 535.809 uitgegeven aan het overtuigen van 200.000 mensen.
Postbus 51 is overigens vooral positief in haar evaluatie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!