Overslaan en naar de inhoud gaan

Europa stemt in met verplichte milieuwaarschuwingen bij autoreclame

Het Europees Parlement (EP) heeft gisteren ingestemd met het voorstel autofabrikanten te verplichten consumenten in advertenties te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het parlement verwijst in de aangenomen tekst naar de gezondheidswaarschuwingen op sigarettenpakjes en noemt dat een ‘bruikbaar voorbeeld’ voor de auto-industrie.

related partner content for mobile comes here

Het liberale parlementslid Jules Maten (VVD) stemde met zijn fractie tegen dit idee, omdat hij voorstander is van zelfregulering door de reclamesector. Andere fracties toonden zich vooral teleurgesteld dat fabrikanten niet sneller worden verplicht schonere motoren in auto’s te bouwen.

Egta, de ‘association of television and radio sales houses’, reageert diep teleurgesteld op het besluit van het EP. Nieuwe restricties voor autoadvertenties zijn volgens Egta geen oplossing voor het probleem. ‘Het is niet alleen irrealistisch maar ook misleidend te doen alsof deze regels de CO2 uitstoot van auto’s zou verminderen. Ons milieu en de luchtkwaliteit verdienen betere oplossingen’, aldus Michel Grégoire, secretaris generaal van de Egta.

De aangenomen tekst is voorlopig niet bindend voor de Europese lidstaten. Begin volgend jaar komt de Europese Commissie met voorstellen die de lidstaten en het EP moeten goedkeuren. Het EP zal in die discussie aandringen op de nieuwe advertentieregels.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in