Premium

Gwenda van Vliet (G-Star) over de kracht van verbazing

Gwenda van Vliet deelt in Random Pic(k) Of The Day For A Week haar inspiratie.

Gwenda van Vliet

Deze week was Gwenda van Vliet, CMO G-Star Raw, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Gwenda over haar week: 'Inspiratie zit hem bij mij vooral in verbazing. Ik word zo blij van mensen die iets creëren waardoor je de dingen even anders ziet. Het op zijn kop zetten van iets wat je kent. Of juist iets wat je nog nooit gezien hebt en je niet echt kunt plaatsen. De kracht van de verbazing en verassing.

Misschien komt het door mijn eigen achtergrond – maar ik merk dat ik dat vooral vind in een crossover van disciplines. Een mix van design, kunst, fashion en communicatie vind ik fascinerend. Stop het niet in een hokje. Breng de ene wereld in de andere. Kleur buiten de lijntjes. Dan ontstaan de vetste dingen.'

Hier haar 5 pic(k)s:

1. Anti-advertising

'Jenny Holzer ‘schildert’ met woorden. Ze maakt taal visueel spectaculair. Je komt haar statements in de openbare ruimte tegen waar ze zoveel mogelijk mensen kan bereiken. Wonderlijke poëtische massacommunicatie met een boodschap. Haar Truisms zijn een verzameling uitdrukkingen waar geen speld tussen te krijgen is. Vooral de projecties op gebouwen en in de stad vind ik prachtig.

Haar campagne uit 2000 voor de lancering van het eerste parfum van Helmut Lang hangt groot in mijn huis. Geen glossy of glamoureuze beelden, geen productshot, maar Holzers zwarte woorden op wit papier (“I BITE YOUR LIP / I BREATHE YOUR BREATH”). Op simpel massa-geproduceerd krantenpapier met een klein logo.

Anti-advertising. En een mooi voorbeeld van een crossover tussen fashion, parfum, architectuur en kunst.

Holzers werk is zowel feitelijk als fictief, publiek als privaat, universeel als persoonlijk - en het pakt en verbaast mij elke keer.'

Een van Jenny Holzers Truisms
Een van Jenny Holzers Truisms
Holzers campagne uit 2000 voor Helmut Lang
Holzers campagne uit 2000 voor Helmut Lang

2. Real time - Wat is tijd?

'Maarten Baas is ook iemand die mij steeds blijft verbazen. Wij zaten in hetzelfde afstudeerjaar op de Design Academy, en hij is ondertussen een van de invloedrijkste Nederlandse ontwerpers van het begin van de 21e eeuw.

Baas wordt vaak omschreven als een zogenaamde auteur-designer, wiens ontwerpen zich tussen kunst en design bevinden.

Zijn Schiphol klok die iedereen vast kent, maakt deel uit van een serie “real time” filmpjes - 12 uur durende voorstellingen die de tijd weergeven. Hij combineerde theater, kunst, film en design in een serie nieuwe klokken die je allemaal even anders naar het begrip tijd laten kijken. Van een iPhone app, vegers, analoog of "digitaal", tot de grootvaderklok. Allemaal even fascinerend.'

Sweepers clock

Analog digital clock app

Real time
Real time

3. Gucci Garden - Everything's Gucci!

'Verbazing rond mode mag in mijn geval niet ontbreken. Alessandro Michele voelt ontzettend goed waar het op dit moment over gaat. Hij noemt de straat de nieuwe jetset. In de afgelopen 6,5 jaar heeft hij mij steeds verrast met zijn campagnes die super-eclectisch en poëtisch zijn en je steeds naar zijn fantasiewerelden brengt.

Daarnaast is hij zich ook bewust van de beperkingen van het huidige fashion-landschap (de seizoenen, lead times, over-productie, sustainability vraagstukken, alles wat voor de oude fashion wereld staat, red.). Zo lanceerde Gucci in maart de eerste digitale sneaker voor de jonge consument met een kleiner budget. En afgelopen week ging Gucci Garden live rond de 100e verjaardag van het merk. Door middel van jouw eigen “age- and genderless avatar” word je door al die verschillende campagnes en collecties van de afgelopen jaren geleid. Gamers kunnen zich zo uitdossen met de (digitale) ontwerpen van Gucci.'

A horse stars in Gucci’s ambitious SS20 campaign

Gucci Hallucination: Not another campaign but monumental digital art

Slang Definition of Gucci: Gucci is used as an adjective generally to mean "fancy, very fashionable"; "good, fine"; "great, excellent."

Gucci’s SS20 campagne
Gucci’s SS20 campagne
Gucci Hallucination SS2018 campagne
Gucci Hallucination SS2018 campagne

4. 'Ik vind Strandbeesten ontroerend'

'Kinetische machines uit eenvoudige PVC-buizen. Wezens die zich door de wind elegant over het strand bewegen. Ze leven letterlijk van de wind. Theo Jansen werkt al 30 jaar aan een oeuvre dat zich het beste op het strand laat zien. Ik vind deze beesten ontroerend.

Theo wordt gedreven door verbazing over het leven. En deze verbazing slaat over op de mensen die zijn werk zien.

Hij streeft zelfredzaamheid van de Strandbeesten na, volgens hem zouden ze zelfstandig in kuddes op het strand moeten kunnen voortleven. Zijn beesten - Theo maakt telkens nieuwe - worden steeds beter of sterker. Ze evolueren. Zo’n droombeeld vind ik alleen al een fantastisch gegeven.

Eind vorig jaar presenteerde hij zijn nieuwste beest genaamd Animaris Ader, vernoemd naar de negentiende-eeuwse luchtvaartpionier Clement Ader. Het eerste Strandbeest dat kan vliegen! Bekijk 'm hieronder.'

5. Wansho Laundry - 83- en 84-jarige stijliconen uit Taiwan

'Een leuk, maar vooral schattig verbaas-momentje om de week mee af te sluiten. Ik kreeg hier een glimlach van.

Dit eclectische paar uit Taiwan ging viral op Intstagram nadat hun 31-jarige kleinzoon in juni vorig jaar een account voor hen aanmaakte. Hij kon het niet uitstaan om zijn grootouders zo verveeld te zien toen hun bedrijf door de pandemie getroffen werd, en ze omringd werden door de driehonderd kledingstukken die hun klanten achter hadden gelaten. Dus begon het duo ze te stylen in looks die populair waren toen ze jonger waren.

Volgend jaar is het zeventigjarig jubileum van de wasserette die vernoemd is naar zijn eigenaren Wan-ji, 83, en zijn vrouw Hsu Sho-er, 84. De wasserette wordt al beheerd door Wan-ji sinds hij slechts veertien jaar oud was. Ondertussen hebben ze een toegewijde cult-aanhang van meer dan een half miljoen volgers @wantshowasyoung, hebben ze een webshop, gaven ze onder andere acte de présence op Taiwain Fashion Week en weten merken hen te vinden voor sponsoring en productplacement.'

Wan-ji, 83, en Hsu Sho, 84
Wan-ji, 83, en Hsu Sho, 84 (en andersom)

Komende week is Marcel Beerthuizen, expert partnership marketing en (sport)sponsoring, curator van #RPOTDFAW richting het EK Voetbal.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie