Blijvend optimisme
Het optimisme onder marketeers dat we vorig jaar optekenden, en dat was toen ‘ondanks alle ellende in de wereld’, lijkt dit jaar te beklijven. Om te beginnen zijn marketeers positief over de economische situatie in hun specifieke sector, 48 procent verwacht dat die zal verbeteren, een derde van de mensen die positief zijn verwachten zelfs een aanzienlijke verbetering. Nog eens 37 procent verwacht dat de economische situatie min of meer gelijk zal blijven. Maar 15 procent verwacht achteruitgang.
Hoe denkt u dat de economische situatie in uw sector zich zal ontwikkelen in 2025?
Het zal aanzienlijk verbeteren | 16% |
Het zal verbeteren | 32% |
Het zal min of meer hetzelfde blijven | 37% |
Het zal achteruit gaan | 15% |
Budget, meer of minder?
Dat optimisme is ook terug te zien in de verwachtingen rondom de ontwikkeling van het marketingbudget van 2025. Vorig jaar zei nog zo’n 44 procent te verwachten dat dat budget zou toenemen, dit jaar voorspelt 57 procent marketeers dat hun budget voor 2025 zal stijgen. De grootste groep onder die positivo’s zijn de marketeers die een toename van het marketingbudget met 5 tot 10% verwachten. 10 procent verwacht zelfs een stijging van meer dan 10 procent van het budget.
Daar staat tegenover dat ongeveer één op de drie verwacht dat het marketingbudget gelijk blijft. Vorig jaar was dat afgerond nog 42 procent. 11 procent zegt dat het budget zal afnemen. Vorig jaar waren er meer marketeers die dat zeiden: 15 procent.
Hoe zal uw marketingbudget voor het komende jaar zich ontwikkelen?
Toenemen/afnemen | 2024 | 2025 |
---|---|---|
Toenemen | 44% | 57% |
Gelijk blijven | 42% | 32% |
Afnemen | 15% | 11% |
(Lekker) belangrijk: dit vinden CMO’s de grootste ‘trends’ voor 2025
U ziet het woord ‘trends’ al tussen haakjes staan, want op het moment dat wij ons bij Adformatie toestaan (en dat is echt maar één keer in het jaar…), om naar trends te vragen, dan zitten daar ook gewoon dingen tussen die je eerder een ‘topic dat CMO’s belangrijk vinden’ noemt.
De rode draad is dat marketeers net als vorig jaar ONTZETTEND veel dingen belangrijk blijken te vinden! Ga maar na, er zijn 14 (veertien!) onderwerpen die zeven van de tien marketeers (of meer) belangrijk vinden. Net als vorig jaar wordt het gebruik van AI in marketingprocessen het vaakst genoemd, maar het percentage loopt wel iets terug ten opzichte van vorig jaar: 86 procent. (Vorig jaar nog 94 pct.) Onverminderd hoge scores ook voor Contentcreatie (of noem het contentmarketing) en Customer journey management & personalisatie, beide 85 procent, vorig jaar ongeveer hetzelfde.
Als je nou kijkt naar écht grote verschillen, dan is terug te vinden bij Marketing-ROI, ook marketingcontrole en marketinganalyse genoemd, zeg maar de reken- c.q. boekhoudkant van marketing: 83 procent. Opvallend hoor, want een jaar eerder zei nog maar 42 procent dat een belangrijke marketingtrend te vinden.
Verder gaat meer aandacht naar Pricing als je dat vergelijkt met vorig jaar. Nu 71 procent, vorig jaar 65 procent (geen giga-verschil maar toch). Culturele marketing daarentegen, denk aan gaming, muziek en popcultuur is een stukje minder in zwang dan vorig jaar. 59 versus 67 procent.
Hoe belangrijk denkt u dat de volgende marketingtrends zullen zijn in 2025?
Jaar | 2024 | 2025 |
---|---|---|
Gebruik van AI in marketingprocessen | 94% | 86% |
Contentcreatie en -optimalisatie, contentmarketing | 81% | 85% |
Customer journey management & personalisatie | 83% | 85% |
Marketing-ROI, -controle en -analyse | 42% | 83% |
Data-gebaseerde marketing | 81% | 80% |
Duurzame marketing / sociale impact | 83% | 80% |
Performancemarketing, zoekmachinereclame | 77% | |
Employer branding | 75% | |
E-commerce & social – en connected commerce | 77% | 74% |
Marketingautomatisering | 73% | |
AI-agents | 73% | |
Prijsstelling | 65% | 71% |
CSRD en ESG | 69% | |
Emotional branding | 69% |