Google lanceert een Ads Transparency Center dat consumenten meer inzicht geeft in de advertenties die zij online te zien krijgen. Het Ads Transparancy Center informeert de gebruiker over de advertenties van de betreffende adverteerder, welke van deze advertenties in de regio vertoond zijn en wanneer en in welk format de advertentie voor het laatst vertoond is.
De nieuwe omgeving maakt onderdeel uit van het My Ad Center dat vorig jaar is uitgebracht. In My Ad Center komen consumenten meer te weten over de advertenties die zij online zien via Google Search, Discover en YouTube. Ook kunnen zij aangeven in welke advertentie-onderwerpen zij (geen) interesse hebben. Inmiddels gebruiken dagelijks meer dan dertig miljoen mensen My Ad Center, vertelt Alejandro Borgia, director, product management, Ads Safety van Google in gesprek met media.
Informatie over adverteerders
Het Ads Transparency Center draait minder om advertentie-onderwerpen en meer om adverteerders. De omgeving toont gebruikers namelijk informatie over advertenties in Search, YouTube en Display van geverifieerde adverteerders. Google noemt het Ads Transparency Center onder meer nuttig als de consument een onlinereclame ziet voor een interessant huidverzorgingsproduct maar het merk niet kent. In het Ads Transparency Center ziet de gebruiker wie de adverteerder is, of de partij een verifieerd bedrijf op Google is en eventueel voor welke andere onlinereclames de adverteerder betaalt. In dat geval staat er ook welke advertenties er in de regio vertoond zijn en wanneer en in welk format de advertentie in kwestie voor het laatst vertoond is. Met een regio bedoelt Google bijvoorbeeld de Europese Unie.
Dan Taylor, vice president Global Ads van Google, zegt dat Ads Transparency Center vanaf vandaag uitrolt naar gebruikers en binnen enkele weken voor iedereen beschikbaar is.
Weer meer advertenties en adverteerders verwijderd
Bij de presentatie van het Ads Transparency Center meldt Google ook cijfers over het aantal verwijderde advertenties en opgeschorte adverteerdersaccounts. In 2022 heeft Google 5,2 miljard advertenties verwijderd en 6,7 miljoen adverteerderaccounts opgeschort. Dat zijn er fors meer dan in voorgaande jaren, want in 2021 waren dat er respectievelijk 3,4 miljard en 5,6 miljoen. En in 2020 waren het er ‘slechts’ 3,1 miljard en 1,7 miljoen.
Google Ads-medewerker Borgia zegt dat de techreus in 2022 alleen al 17 miljoen advertenties verwijderd heeft die te maken hadden met de oorlog van Rusland tegen Oekraïne. Waarmee deze reden een relatief klein aandeel heeft op het totaal van 5,2 miljard verwijderde advertenties, die overigens van totaal ruim 1,5 miljard websitepagina’s weggehaald zijn. De vijf meest gebruikte redenen om advertenties te verwijderen waren in 2022 het misbruiken van het advertentienetwerk, inbreuk op een handelsmerk, wettelijke vereisten, gepersonaliseerde advertenties en het schenden van Google’s beleid voor financiële diensten.
Lees ook
- Digital transformation & tech Google Ads gaat digitale buitenreclame ondersteunen
- Data & insights Moederbedrijf Google ziet advertentie-inkomsten licht afnemen
- Carriere Google aangeklaagd om monopoliepositie op advertentiemarkt
- Digital transformation & tech Google-gebruikers kunnen vanaf nu hun advertentievoorkeuren aanpassen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!