Waarom bloggers evangelisten kunnen zijn
Uit een poll van 2006 blijkt dat 44% van de marketeers vond, dat bloggen een overschat marketinginstrument was. Uit een poll van een jaar later blijkt dat 31% van de marketeers vindt dat het allemaal steeds meer om interactiviteit draait en dat de mogelijkheden moeten worden benut om dialogen op gang te brengen. Deze prioriteit zal dit jaar ook toenemen. Dialogen die online op intensieve basis plaatsvinden, bepalen de waarde van een product of dienst. De rol van bloggers zal daarin meer en meer toenemen, met de volgende redenen:
1. Bloggers identificeren zich met merken
Bloggers die een merk positief, dan wel negatief aanhangen, identificeren zich al dan niet met het merk. Influentials met blogs met een groot bereik veroorzaken een groot effect ten behoeve van het merk. Deze eigenschap kan wellicht niet meteen toegekend worden aan het 'evangelistendom', maar het is wel een startpunt.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
2. Transformatie van bloggers naar moderators
Als bloggers op continue basis bloggen over één merk, dan kunnen ze binnen fora, seminars en sociale netwerken als moderator of voorzitter worden aangesteld. Zij hebben immers ervaring en kennis opgedaan met het merk en kunnen een bepaalde groep (aan)sturen. Merken kunnen dan als het ware een ijkpersoon naar voren brengen.
3. Bloggers zijn reviewers
Producten worden grondig getest, beschreven en omschreven. Op internet vinden dialogen en recensies plaats. Kritische bloggers kunnen goede reviewers zijn, mits er voldoende feedback ontstaat op een blog artikel. De kwaliteit van de reviews wordt dus bepaald door de dialoog die ontstaat uit een recensie.
4. Bloggers leveren een bijdrage aan de bestaande content
Zij struinen het internet af voor additionele content. Hiermee leveren ze additionele informatie over het merk. Videoreviews van diverse consumenten en andere content worden gebundeld door deze bloggers.
5. Bloggers zijn in staat één integraal platform op te zetten
Al die informatie, kennis, dialogen kan worden gebundeld op een specialistische blog. Dit creëert en situeert een geconcentreerde verzamelplaats rondom een merk.
Maar wordt deze content door voldoende bezoekers gelezen? Hoe creëer je een breed draagvlak? Vaak is de problematiek rondom een merk een belangrijke trigger om in korte tijd veel bezoekers te genereren om een dialoog mee te voeren. We kennen allemaal het inmiddels klassieke verhaal van Jeff Jarvis, die destijds erg ontevreden was over zijn Dell laptop en daarover een site heeft opgezet. Jeff Jarvis werd dus op een negatieve manier evangelist, maar vroeg op deze manier wel aandacht voor zijn probleem.
Naast de continue focus op een niche begrip - constant bloggen over één merk of product - is herhaling van de boodschap een belangrijk aspect.
Als bloggers evangelisten zijn, hoe kunnen zij het contact met de doelgroep blijven onderhouden? Hoe creëren bloggers een constante stroom van betrokken lezers?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid