
Dat blijkt uit een onderzoek van TNO, SEO Economisch Onderzoek en het Instituut voor Informatierecht naar de economische en culturele gevolgen van het downloadverkeer. De maatschappij als geheel profiteert van de grote groep mensen die na het downloaden overgaat tot de koop van dvd's, games of muziek. Er zijn namelijk veel downloaders die anders nooit tot aanschaf zouden zijn overgegaan.
Dit economische effect is groter dan de daling van de omzet uit de verkoop van cd's, dvd's en games, concluderen de onderzoekers. Mensen die wel eens downloaden, kopen gemiddeld evenveel muziek, meer dvd's en meer games dan mensen die nooit downloaden. Ook gaan downloaders meer naar concerten en kopen ze meer merchandise.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comEr zijn verder veel mensen die downloaden om nieuwe muziek te leren kennen en eventueel te kopen als zij bevalt. Bekende artiesten lijken dus meer schade te ondervinden, terwijl relatief onbekende artiesten kunnen profiteren wanneer het uitwisselen van bestanden hun bekendheid vergroot.
Zo'n 4,7 miljoen Nederlandse internetgebruikers van 15 jaar en ouder hebben in de afgelopen twaalf maanden wel eens onbetaald gedownload. Consumenten zien het downloaden en delen van muziek, films en games als algemeen maatschappelijk aanvaard, stelden de onderzoekers vast (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee