Geef je beste klanten gerust een streepje voor


Je kunt niet ál je klanten optimaal van dienst zijn. Dat is simpelweg te duur. Wie zijn beste klanten een voorkeursbehandeling geeft, hoeft gelukkig niet bang te zijn voor negatieve effecten op het koopgedrag van de rest.
Dat blijkt uit onderzoek in zowel B2C- als B2B-markten. Prioriteiten stellen op dit vlak leidt tot een hogere gemiddelde omzet per klant, vermindert de marketing- en saleskosten en heeft een positief effect op de relatie met de topklanten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSProbleem: veel bedrijven hebben in theorie wel een prioriteitenstrategie maar komen er niet aan toe om die in de praktijk handen en voeten te geven. Het helpt om eens de klantendatabase op orde te brengen en uit te zoeken wie de beste klanten precies zijn.
De tweede stap is overgaan tot actie: de planning en control voor de toppers uitbreiden, zorgen voor een adequaat CRM-beleid, het beloningssysteem aanpassen enzovoort.
Dit is een samenvatting van een artikel uit Journal of Marketing.Marketing International verzamelt de belangrijkste artikelen uit 50 internationale marketingvakbladen. De artikelen worden in het Nederlands samengevat.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid