Overslaan en naar de inhoud gaan

Bruce who?

De Britse verzekeraar Norwich Union gaat voortaan door het leven onder de naam Aviva, en maakt dat publiek met behulp van Eleanor Gow,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe belangrijk is een artiestennaam voor een acteur of muzikant? Zouden de Beatles het niet gemaakt hebben als Ringo Star gewoon onder zijn eigen naam was blijven drummen? Is Alice Cooper nou echt zoveel beter dan Damon Furnier? "Soms is een naamsverandering je kans om de wereld te tonen wat je altijd wilde zijn", stelt een nieuw spotje op de Britse televisie. Waaruit opgemaakt moet worden dat afzender verzekeringsmaatschappij Norwich Union eigenlijk altijd al Aviva wilde wezen.

related partner content for mobile comes here

De commercial voor Aviva is gemaakt door het Britse reclamebureau Abbott Mead Vickers BBDO (budget 10 miljoen euro). Het is een opvallend filmpje, maar toch wringt de redenering. Acteurs en muzikanten kiezen voor een omdat ze een imago willen creëren dat niet rijmt met de associaties van hun geboortenaam. Of omdat ze een lastige achternaam hebben. Of een strafblad. Laten we eens een rijtje maken, geleend van de websites en .

Freddy Mercury: Farrokh Bulsara
George Michael: Georgios Krylacos Panayiotou
Brigitte Bardot: Camille Javal 
Nelson Mandela: Rolihlalha
Goldie Hawn: Goldie Jean Studlendegehawn
Woody Allen: Allen Konigsberg
Barry Manilow: Barry Alan Pincus
Tom Cruise: Thomas Mapother
Tina Turner: Annie Mae Bullock 
Andre van Duin: Adrianus Marinus Kyvon
Koos Alberts: Koos Krommenhoek
Ruud Gullit: Ruud Dill
Hans Kazan: Hans Mulder

Norwich Union heeft de naam Aviva echter helemaal niet nodig om zijn positie te verbeteren. De oude naam is immers veel bekender dan de nieuwe: spontane naamsbekendheid is 50%, geholpen 90%. Het dan ook is omgekeerd: Aviva om de wereld te tonen wat het altijd wilde zijn. Groot!

Onder het motto One Aviva, Twice the Value worden nu wereldwijd naamsveranderingen doorgevoerd, om onder een gezamenlijke vlag dieper de Amerikaanse en Aziatische markt in te dringen. In Polen wordt de ouwe omgevormd, en in Ierland moet de groepsnaam toevoegen, om in de toekomst de sprong naar Aviva te wagen.

Er is echter één klein dorpje in het universum van global branding waar de verzekeraars gewoon Asterix en Obelix blijven heten. De Aviva-werkmaatschappijen Delta Lloyd (overgenomen in 1973) en OHRA Nuts (toegevoegd in 1999) willen helemaal geen Aviva zijn. De Nederlandse dochters (Aviva bezit 92% van de aandelen) blijven liever onafhankelijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in