Marketinglive! 2008: Sydney Mock


Hij liet een kans liggen om het aanwezige publiek wakker te schudden: internet is belangrijk!
Hij wilde ook niet vertellen over een Google of een relevante Google-case, maar wilde een aantal trends en technologische veranderingen aan de aanwezigen voorleggen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMock begon zijn verhaal met het opnoemen van veel cijfers. Internationaal en nationaal.'1,3 miljoen Nederlanders hebben internet. 76 procent van deze huishoudens heeft breedband.' En mobiel internet komt eraan. 'Ad Scheepbouwer van KPN voorspelde onlangs op BNR Nieuwsradio dat mobile internet dit jaar met 100 procent zal stijgen', aldus Mock.
'Een miljard mensen zijn op dit moment wereldwijd online via hun pc. Dat is 20 procent van de wereldbevolking. Drie miljard mensen hebben een mobiel'. Kun je nagaan wat er gebeurt als die straks allemaal mobiel internet via hun telefoon hebben. 'En dan praten we nog niet over de hoeveelheid mobieltjes in China?'
Mock vervolgt met zijn opsomming van cijfers: 'Google verwerkt per dag zo'n een miljard zoekopdrachten. Per jaar worden er over het internet 80 miljard e-mails en IM's verstuurd. Ter vergelijking in 2000 was dat nog negen miljard.'
'Entertainment heeft vanwege breedband en de steeds groter wordende opslagcapaciteit een grote vlucht genomen. 500 miljoen YouTube-filmpjes worden er dagelijks bekeken. In Nederland per maand 500,600 miljoen. Wereldwijd wordt er elke minuut voor zo'n zeven uur aan film geupload.'
Na zijn opsomming gaat Mock in op belangrijke marketingontwikkelingen.
'Een gevolg van internet is dat het draait om succesvolle producten, niet om advertenties. Het product moet goed zijn, adverteren is dan van minder belang. Neem bijvoorbeeld Amazon, eBay, Hyves. Deze sites zetten een succesvol product neer zonder ervoor te adverteren.
'Belangrijk is:
- de presentatie van het product zelf
- het dient gratis te zijn. Klinkt misschien niet logisch, maar voor het veilen van een iem bij Christie's moet je geld betalen, als je informatie in een bibliotheek opzoekt, dien je een betaalde pas te hebben om boeken te kunnen lenen.
- Er dient een gevoel van community te zijn.'
Mock vertelde het publiek dat de beste advertentie een dienst aanbiedt. En de advertentie moet vooral relevant zijn.
'Steeds meer mensen sluiten zich af van reclame, er is een overkill.' Pas als een advertentie relevant is, staan mensen ervoor open.
Wat moeten marketeers doen?
Mock: 'De online mediabestedingen verhogen, onderzoek de mogelijkheden voor online demonstraties van je product, wees authentiek en duidelijk, integreer online en offlne media, verbeter micro targetting, lanceer snel en vaak en ga met andere partijen samenwerken. Stilstaan is geen optie.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid