Amsterdamse politie werft op betrokkenheid
Gisteren lanceerde de politie Amsterdam-Amstelland een nieuwe wervingscampagne. Hoofdcommissaris Bernard Welten gaf het startschot in restaurant 15.
Doel van de campagne; tot een zo divers mogelijke samenstelling van het Amsterdamse korps komen. Nu telt het korps nog 13 procent allochtone medewerkers, en dat percentage moet tenminste naar 20 procent, aldus de korpschef.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaMaar dat moet op een andere manier dan vroeger.
Iedereen kent de posters nog wel waarop een donkere agent samen met een vrouwelijke diender gezellig bekeuringen staan uit te delen op de Dam, maar deze communicatie-aanpak werkt natuurlijk niet meer.
Dus worden potentiële kandidaten niet meer op huidskleur, godsdienst, geslacht of geaardheid aangesproken, maar op hun maatschappelijke betrokkenheid.
In de campagne stelt de politie niet zichzelf centraal, maar de burgers die haar nodig hebben.
Er is geen gebruik gemaakt van fotomodellen, maar van echte stadsbewoners, met echte verhalen.
Zoals Anna Hartman. Haar man kwam om het leven kwam bij een overval op hun sigarenwinkel in Oost. En Yair da Costa, die het slachtoffer was van homogeweld.
Slogan: 'Hij/zij heeft je nodig om....'
De persoonlijke verhalen zijn daarnaast verbonden aan de veiligheidsthema's waarop het korps zich de komende jaren richt. De campagne toont dus enerzijds de diversiteit van de bevolking voor wie je als politieman of ?vrouw werkt, anderzijds de diversiteit van het politiewerk.
Een nieuwe website vormt het hart van de campagne.
Posters en advertenties verwijzen door naar www.politiewerk.nl.
Op de site worden de acht onderwerpen van de campagne verder uitgewerkt. Bijvoorbeeld in korte filmpjes waarin burgers en politiemedewerkers aan het woord komen.
Het Rotterdamse reclamebureau ARA M/V ontwikkelde de campagne.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid