Overslaan en naar de inhoud gaan

De 5 niveaus van interne communicatie bij een crisis

Hoe vul je de belangrijke rol in van medewerkers in als het mis gaat?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

[Door Noud Bex]

related partner content for mobile comes here

Tijdens een crisissituatie wil de interne communicatie vanwege de hectiek, haast en druk van media en externe stakeholders nog wel eens een onderschoven kindje zijn. Realiseer je echter dat het voor je medewerkers vervelend is om het nieuws van een crisis en vooral ook de duiding ervan uit de media te moeten vernemen. En dat zij door familie, vrienden en bekenden tijdens verjaardagsfeestjes gevraagd worden naar (hun mening over) de crisissituatie en de aanpak ervan. Medewerkers spelen tijdens een crisis een eigen én veel grotere rol dan vaak gedacht tijdens een crisis. Hoe ga je daar slim mee om?

In dit model onderscheid ik vijf niveaus van interne communicatie bij crises, elk met een eigen doel, inhoud en communicatiemiddelen.

1. Ervan weten

In de meest basale variant zijn de medewerkers ontvanger van de basis- c.q. “need to know” informatie, dat gebeurt vaak door het intern verspreiden van de inhoud van het persbericht.

2. Begrip/vertrouwen

Maar medewerkers verwachten meer van de leiding. Een duiding van de situatie, oftewel wat vindt de leiding of de organisatie, vanuit haar kern- en merkwaarden, van de situatie? Erkent en neemt de organisatie haar verantwoordelijkheid? En hoe is de communicatie? Als je organisatie dat goed doet vergroot dat het begrip en vertrouwen van de medewerkers in de organisatie en de leiding.

3. Ondersteuning

In een aantal gevallen hebben medewerkers van een direct betrokken of getroffen afdeling of collega(‘s) vooral behoefte aan antwoorden op vragen en (praktische) ondersteuning vanuit de leiding.

4. Verbondenheid/betrokkenheid

Ook kan je organisatie bepaalde medewerkers, bijvoorbeeld medewerkers met klanten- of patiëntencontacten, inzetten om stakeholders, al dan niet proactief, te informeren. Dat zorgt voor verbondenheid en betrokkenheid van zowel die medewerkers, overige medewerkers en ook stakeholders.

5. Actieve rol als communicator

En ten slotte is het mogelijk om je medewerkers mee te laten denken over en hen in te zetten als communicator om proactief een dialoog aan te gaan met stakeholders van de organisatie. De informatie die zij verzamelen kan waardevolle input opleveren voor het crisisteam.

Noud Bex is crisisspecialist bij Bex*communicatie

Foto: Thomas Leuthard, Zwitserland, via Wikimedia Commons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in