Overslaan en naar de inhoud gaan

6 onmisbare adviezen als je wilt dat je stuk gelezen wordt

En 3 dingen die je als koppenmaker maar beter uit je hoofd kunt laten
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Acht van de tien mensen lezen de koppen boven artikelen. Maar slechts twee van de tien lezen verder. Daarom moeten redacteuren en tekstschrijvers minstens de helft van de schrijftijd besteden aan de kop boven het verhaal. Vindt althans voormalig journalist Kevin Allen. In bijgaande infographic, deelt hij zijn bevindingen met ons. Een paar adviezen:

related partner content for mobile comes here
  • 1. Een kop van 6 woorden is ideaal. 65 tekens is het maximum. Een regel die de auteur in zijn voorbeelden overigens vrolijk overschrijdt.
  • 2. Gebruik in interessante bijvoeglijke naamwoorden. Ongelooflijk. Briljant. Geniaal.
  • 3. Negatief is beter dan positief. Ze spelen in op ons gevoel van onzekerheid
  • 4. Gebruik getallen. En gebruik cijfers. 100 in plaats van honderd.
  • 5. Maak het persoonlijk. Adviezen die jouw leven veranderen.
  • ​6. Schrijf koppen volgens de formule: Getal of trigger woord + bijvoeglijk naamwoord + keywoord + belofte. Zoals in de (onder)kop bij dit verhaal dus.

Als bonus, nog 3 regels die je nooit moet overtreden als je koppen maakt

Gerelateerd

Gerelateerd

  • 1. De kop dekt de lading niet
  • 2. De kop is vaag. ‘What we know and dont’ know
  • 3. De kop is dubbelzinnig, voor meer dan een uitleg vatbaar. 

  •  
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in