Overslaan en naar de inhoud gaan

Na de adpocalyps

Het bannen van banners betekent niet het einde van de wereld en zeker niet het einde van de reclame-industrie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Beeld: Lord Jim (CC)

related partner content for mobile comes here

Negen jaar geleden verbood Gilberto Kassab, de burgemeester van Sao Paolo, alle buitenreclame in zijn stad. Muren werden overgeschilderd, billboards gestript, posters verwijderd, lichtbakken ontmanteld. In één klap verdween een hoop lelijkheid, maar ook levendigheid, licht en kleur.

Sao Paolo is een stad van eindeloze fly-overs en betonnen kolossen. De Lei Cicade Limpa (wet op de schone stad) maakte de stad in eerste instantie nog grijzer en groezeliger voor de 11 miljoen Paulistas.

Het bleek dat billboards ook als functie hadden om armoede en vervallen aan het oog te onttrekken. Sommige reclameborden schermden favela’s af van de rest van de stad. Door de nieuwe wet kwam een andere stad tevoorschijn waarin de zaken niet mooier konden worden voorgedaan dan ze waren.

Dat was even schrikken. Maar het betekende niet de doodsklap voor de commercie in de stad. Verre van.

Toen ik vorige zomer in Sao Paolo was viel het me niet op dat er geen buitenreclame te zien was. Ik was in de ban van het gebrom van de helikopters, de groteske lengte van de files, de opstapeling van snelwegen, het knetterende vuurwerk in de sloppenwijken, de bar met honderden soorten cachaça en de tomeloze ondernemingslust van de inwoners. Reclame bleek bijzaak te zijn.

De reclameloze stad werd zelfs inspiratiemateriaal voor reclame. De commercial ‘Billboards’ uit 2007 was een poëtische ode aan het nieuwe, kale Sao Paolo. Liefkozend gleed de camera langs de lege karkassen en achtergebleven stellages die ooit reclameborden vormden.

Aan het einde verschijnt de zin: ’Because you like your movies with no interruptions we took away the ads’. Het bleek een promotie voor het reclamevrije filmkanaal van betaalzender Sky.

Ik moest vaak aan Sao Paolo denken door de opwinding rond Apple’s introductie van een adblocker in de mobiele versie van Safari. Ook wel de ‘adpocalypse’ genoemd. Het bannen van banners betekent niet het einde van de wereld en zeker niet het einde van de reclame-industrie.

Menselijke verlangens of pogingen om deze op te wekken vinden altijd hun plek. Het internet is wat dat betreft niet anders dan de grootste stad van Brazilië.

Deze column staat in Adformatie 21 (16 oktober 2015)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in