Overslaan en naar de inhoud gaan

Zijn tevreden klanten bereid meer te betalen?

Interessante vraag. Als de vraag goed bekeken wordt, blijkt deze vraag eigenlijk helemaal niet zo vaak te zijn beantwoord in onderzoeken.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Prijsgerelateerde uitkomsten van klanttevredenheid (en ‘Willingness to Pay’ (WTP)) zijn vaak genegeerd in voorgaande onderzoeken’, aldus Christian Homburg, Nicole Koschate en Wayne D. Hoyer in een in Journal of Marketing van april 2005 (Vol. 69, pag 84-96).

related partner content for mobile comes here

De hypotheses

Het trio formuleerde enkele hypothesen in hun onderzoek naar een verband tussen klanttevredenheid en WTP.

• H1: de prijs die klanten willen betalen neemt toe met de toename van de klanttevredenheid
• H2a: de relatie tusen klanttevredenheid en de prijs die zij willen betalen volgt de zogenaamde inversed S-curve in in een grafiek (bij toenemende klanttevredenheid neemt ook de WTP toe)
• H2b: de relatie tusen klanttevredenheid en de prijs die zij willen betalen volgt de volledige S-curve in in een grafiek (bij toenemende klanttevredenheid neemt ook de WTP toe tot een bepaalde hoogte, waarna afvlakking volgt; klanttevredenheid heeft geen invloed meer op een stijging van de WTP).
• H3: Hoe meer de klanttevredenheid zich beweegt van ‘transactietevredenheid’ naar ‘volledige klantervaringstevredenheid’, zal de relatie sterker zijn tussen klanttevredenheid en WTP.

De uitkomsten

In twee studies werden deze hypotheses getoetst, met de volgende conclusies tot gevolg:
• Het niveau van klanttevredenheid is van invloed op de prijsstrategie van een bedrijf.
• In essentie kunnen bedrijven een premium prijs vragen voor hun producten als hun klanten tevreden zijn. Wel stellen de onderzoekers dat men in zo een geval niet selectief bepaalde klanten hoger moet offreren dan de rest uit dezelfde homogene groep (tevreden) klanten.
• De correlatie tussen klanttevredenheid en WTP laat zich moeilijk verzilveren voor bedrijven die consumentengoederen (FMCG) verkopen, maar veeleer in de dienstensector, business-to-business markt of waar een speciale prijs is uitonderhandeld.
• Een keerzijde van hoge klanttevredenheid is ook een toename van de kosten om de klanttevredenheid op het niveau te brengen en, nog belangrijker, te houden. Hier komt de margecomponent als belangrijke factor in het spel.
• Afsluitend stellen Homburg, Koschate en Hoyer dat klanttevredenheid meer is dan tevreden zijn over de aankooptransactie. Volgens hun onderzoek is dit van minder belang en prevalaart juist een goede relatie in de tijd met de klant, waarbij de transactie onderdeel is van de algehele klanttevredenheid.

Reinier van Markus

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in