Overslaan en naar de inhoud gaan

In drie stappen je waardepropositie verbeteren

De oude Chinese filosoof Lao Tzu zei het al eens: ‘Anderen kennen is wijsheid, maar jezelf kennen is verlichting’. Met deze wijsheid…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De oude Chinese filosoof zei het al eens: ‘Anderen kennen is wijsheid, maar jezelf kennen is verlichting’. Met deze wijsheid openden vorige maand een op de website van de Marketing Leadership Council (MLC) over waardepropositie. Of in eenvoudig Nederlands: Voor wie gaat de organisatie wat doen en hoe doet ze dat? De Wie-Wat-Hoe vraag die elke organisatie zich regelmatig zou moeten blijven stellen.

related partner content for mobile comes here

Zeggen en doen ligt hierbij niet altijd dicht bij elkaar. Hoe goed ken je je eigen organisatie eigenlijk? Dat kan jezelf zijn als ZZP’er of een directielid, verantwoordelijk voor honderden medewerkers. Zoals de schrijver van het artikel ook stelt, is het niet vreemd om daar eens regelmatig over na te denken en aansluitend te handelen.

Drie stappen worden meegegeven om de waardepropositie te verbeteren:

• Weten in welke ’business’ je werkelijk actief bent. Klinkt simpel, maar is dat zeker niet. Een voorbeeld wordt beschreven in de case over . Een bedrijf dat actief is in de facilitaire dienstverlening. Eenzelfde voorbeeld kan ik me voorstellen voor detaillisten: zit je in de detailhandel of wil je de mensen een winkelervaring meegeven?

Dit laatste is weer sterk verbonden met de volgende stap.

• Definieer wat je werkelijk doet. Verkoop je keukenmachines of toch niet eerder gemak in de keuken? wordt naar voren geschoven als voorbeeld, die actief ging differentieren om daarmee werkelijk zijn klanten te helpen. Dat is wat je werkelijk doet.

En als laatste stap geldt:

• Benadruk hoe je werkelijk verschillend bent in vergelijking met de concurrentie. Vertel je verhaal hierover en overtuig je (potentiele) klant.

Aangezien er als snel weer een gat kan gapen tussen theorie en praktijk, is het regelmatig overdenken van je waardepropositie, ook als vorm van zelfreflectie, geen slecht idee. Het helpt de organisatie ook steeds weer bij te sturen op momenten waar afgeweken wordt van deze propositie.

Reinier van Markus

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in