Overslaan en naar de inhoud gaan

Dutch Design Week 2012

De jaarlijkse Dutch Design Week in Eindhoven, daar wordt wereldwijd naar uitgegeken. De slogan ‘Enter a brave new world’ zegt het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Design van de toekomst
Tijdens de geeft het Klokgebouw, met de focus op industrieel design, ontwerpers en creatieve instellingen de kans hun visie op de toekomst van design te laten zien. , een onderwijsinstelling voor het vormgeven van schoenen, laat met een prachtige eindexamencollecties visies op de schoen van de toekomst zien. Inspiratie van octopussen tot Japanse legerharnassen en de combinaties van de gekste vormen en materialen worden door de studenten tot totaal buitenaards uitziende ontwerpen gemaakt. Niet alleen hier wordt geëxperimenteerd met materiaal. laat de mogelijkheden van het hippe 3D-printen zien. Een techniek die al zo ver is dat er in verschillende soorten materialen en kleuren geprint kan worden. Zelfs met de ingewikkeldste vormen die je maar kunt bedenken heeft deze machine geen moeite. Complete lampenkappen, iPhone hoesjes en andere gebruiksvoorwerpen rollen eruit. Een ontwikkeling die de, voor ons gevoel nog verre, toekomst al een stuk dichterbij brengt.

related partner content for mobile comes here

Industrieel hergebruik
De nieuwe locatie van de fabriek, winkel, restaurant en ateliers zijn adembenemend. Het industriële karakter van het gebouw sluit perfect aan bij het gevoel en materiaalgebruik van de ontwerpen van Piet Hein Eek. Door de grote ramen aan de binnen- en buitenkant komt er waanzinnig veel licht binnen in de overweldigende ruimte. Er kan ook een kijkje worden genomen worden in de op volle toeren draaiende fabriek. De werkplaatsen vormen de basis van het pand. De organisatie doet dus nog steeds, en misschien wel meer dan ooit, alles zelf. Bij praktisch elke stoel die Piet Hein Eek heeft bedacht heeft hij een verhaal over het ontstaan ervan; het moment, de opdrachtgever maar vooral het materiaal, de techniek en het ambacht zijn steeds terugkerende factoren. Deze verhalen zijn voor hem vaak belangrijker dan het ontwerp zelf. Hij noemt ze sprookjes en sprookjes lopen niet altijd goed af, maar daar zijn ze niet minder om.

Hoogopgeleide ontwerpers

De vraag naar industriële en technisch hoogopgeleide ontwerpers werd alsmaar groter, en zo is uiteindelijk in 1955 de tegenwoordige ontstaan. Deze, gevestigd in De Witte Dame, vertegenwoordigd nog steeds een combinatie van design, wetenschap en industrie. Design is, voor de studenten die zich presenteren op de Graduation Show, niet alleen een creatieve uitlaatklep. Het is een weerspiegeling van de maatschappij. Alles om ons heen is vormgegeven, zowel door de natuur als door de mens. Bij de aanschaf van producten gaat het niet alleen om de esthetische waarde, er moet over nagedacht zijn. De lokale omgeving en het welzijn van mensen waren voor veel studenten een bron van inspiratie.

Herkomst van voedsel
Eenderde van ons voedsel is afhankelijk van de bestuiving door insecten. Om niet alleen deze kleine wezentjes maar ook de mens zekerheid te bieden, heeft Benjamin Spöth een modulair tuinsysteem ontwikkeld. ‘Pollinators Paradise’ verschaft voedsel en onderdak aan kevers, wespen, bijen of motten. Tomm Velthuis wil met zijn afstudeerproject ‘playing food’ mensen meer inzicht bieden in de herkomst van ons voedsel. Met een houten ontwerp van een boerderij legt hij de niet-duurzame realiteit van de vleesindustrie bloot. Studente Shirley van Piere geeft met haar gespiegelde landschappen en objecten een nieuwe dimensie aan esthetiek. Esthetiek waar over nagedacht is en ook de bezoeker tot nadenken stemt.

Lees meer over trends en trendonderzoek op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in