Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe houd je een merkbelofte in stand?

Courtney Long publiceerde onlangs op op de website van de Marketing Leadership Council (MLC) een blog over het voldoen aan je merkbelofte.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Courtney Long publiceerde onlangs op op de website van de Marketing Leadership Council (MLC) een over het voldoen aan je merkbelofte. Ze zet de merkbelofte die gemaakt wordt op scherp. Het is eigenlijk balanceren tussen de klantbehoeften en de belangen van de eigen organisatie. Soms kunnen die conflicterend zijn en de merkbelofte in gevaar brengen.

Zeker in grotere bedrijven zijn er diverse teams betrokken bij het merk en hoe werken zij samen? Volgens Courtney is het vervullen van de merkbelofte nauw verbonden met teamwerk dat de gehele klantbeleving helpt verbeteren.

Ze haalt een voorbeeld aan van de Amerikaanse pakjes-aflever-gigant FedEx. FedEx, zo stelt Courtney, heeft een brand delivery scorecard ontwikkeld. Hiermee worden de dienstverlening afgezet tegen de merkbelofte. Als bijvoorbeeld je simpelweg gezegd één van je beloften is om binnen 24 uur te bezorgen en dan blijkt dat je dit in x% van de gevallen niet waarmaakt als organisatie, dan gaat deze belofte wringen met de werkelijkheid.

Voor FedEx betekent deze brand delivery scorecard concreet het volgende:

1) Isoleer de factoren die een gevaar vormen voor de merkbelofte

Hiervoor werden er diepteinterviews met FedEx-klanten gehouden om te begrijpen wat zij als zwaardere en lichtere aanslagen zagen op de merkbelofte. Deze werden vervolgens gewogen. Een doodzonde is een pakje onderweg verliezen in het process, dat de klant de vervoerder zwaar zal aanrekenen. Goed voor een gewicht van 50 in de scorecard. Daarentegen als de ontvangstbevestiging niet compleet is, zal dit lager worden gewaardeerd. Hiermee werd de zogenoemde Service Quality Index (SQI) opgesteld. Oftewel: een brand delivery scorecard binnen de FedEx-organisatie.

2) Beloon personeel om fouten te voorkomen, waarmee de kans vergroot wordt dat de merkbelofte blijvend waargemaakt kan worden

Vervolgens werden de potentiele risico's vertaald naar de werkvloer. Er werd gekeken binnen welke afdelingen de fouten konden plaatsvinden en de betreffende managers ontwikkelden samen met de afdeling Human Resources (HR) een beloningsprogramma, om het risico op fouten te verminderen. Interessant te zien dat de afdeling HR hier actief bij werd betrokken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in