Overslaan en naar de inhoud gaan

'Reclame Code voor de Jeugd vernieuwen'

De Reclame Code voor de Jeugd moet worden vernieuwd om kinderen beter te beschermen tegen bedrijven die online geld aan ze verdienen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt hoogleraar Jeugd en Media Patti Valkenburg, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, in een interview met De Telegraaf. Via internetspellen als en Happy Harvest betalen kinderen soms tientallen euro’s voor zaken als het onderhouden van een digitaal tuintje. De Reclame Code voor Kinderen moet daarom dringend op de schop, aldus Valkenburg.

related partner content for mobile comes here

Valkenburg: 'Er moet een maatschappelijk debat op gang komen over het gebruik van digitale media. Kinderen worden door grote commerciële partijen binnengelokt bij social games als FarmVille en Happy Harvest. Eerst is alles gratis, maar vervolgens moeten ze bijvoorbeeld via hun telefoon betalen als ze hun huisdier willen voeden; anders gaat het dood. Aan dat soort praktijken zou paal en perk moeten worden gesteld.

De hoogleraar doet onderzoek naar de invloed van moderne media op de jeugd. De Reclame Code voor de Jeugd is volgens Valkenburg hopeloos verouderd.'De code is het initiatief van de deelnemende branches. En waarom zou die zichzelf nieuwe regels opleggen waardoor ze mogelijk inkomsten derven? De manier waarop de commercie momenteel kinderen en jongeren om de ouders heen benadert, buiten weten van de ouders om, is zorgwekkend. De politiek zou hier moeten ingrijpen, maar daar wordt op dit gebied alleen hapsnap gereageerd in plaats van systematisch gediscussieerd.'

Valkenburg kreeg vrijdag voor haar werk de NWO-Spinozapremie.

Bron: De Telegraaf (Marjolein Schipper)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in