'Reclame Code voor de Jeugd vernieuwen'


Dat zegt hoogleraar Jeugd en Media Patti Valkenburg, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, in een interview met De Telegraaf. Via internetspellen als Farmville en Happy Harvest betalen kinderen soms tientallen euro’s voor zaken als het onderhouden van een digitaal tuintje. De Reclame Code voor Kinderen moet daarom dringend op de schop, aldus Valkenburg.
Valkenburg: 'Er moet een maatschappelijk debat op gang komen over het gebruik van digitale media. Kinderen worden door grote commerciële partijen binnengelokt bij social games als FarmVille en Happy Harvest. Eerst is alles gratis, maar vervolgens moeten ze bijvoorbeeld via hun telefoon betalen als ze hun huisdier willen voeden; anders gaat het dood. Aan dat soort praktijken zou paal en perk moeten worden gesteld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe hoogleraar doet onderzoek naar de invloed van moderne media op de jeugd. De Reclame Code voor de Jeugd is volgens Valkenburg hopeloos verouderd.'De code is het initiatief van de deelnemende branches. En waarom zou die zichzelf nieuwe regels opleggen waardoor ze mogelijk inkomsten derven? De manier waarop de commercie momenteel kinderen en jongeren om de ouders heen benadert, buiten weten van de ouders om, is zorgwekkend. De politiek zou hier moeten ingrijpen, maar daar wordt op dit gebied alleen hapsnap gereageerd in plaats van systematisch gediscussieerd.'
Valkenburg kreeg vrijdag voor haar werk de NWO-Spinozapremie.
Bron: De Telegraaf (Marjolein Schipper)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid