Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkartikel fabrikanten verliezen winst

De winstmarge van merkartikelfabrikanten in food heeft in de afgelopen jaren klappen opgelopen. Maar private-labelproducenten zagen de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van l en naar de financiële performance van 68 grote foodleveranciers in de periode 2002-2009.

related partner content for mobile comes here

De Nederlandse foodleveranciers hebben turbulente jaren achter de rug met onder andere de prijzenoorlog tussen supermarkten (2003-2005), stijgende grondstofprijzen (sinds 2004) de economische recessie (2008-2009) en de steeds verdergaande consolidatie in de retailsector, aldus de onderzoekers. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de financiële performance van leveranciers in de sector.

In de periode 2002-2009 groeide de omzet van merkartikelfabrikanten met gemiddeld 3,1 procent per jaar. Hiermee blijft de omzetgroei van deze leveranciers van A-merken achter bij die van private-labelproducenten (+4,4 procent per jaar) en versleveranciers (+7,0 procent).

Erosie
Tegenover hun relatief beperkte jaarlijkse omzetgroei (+3,1 procent) stond bij de merkartikelfabrikanten echter een sterkere jaarlijkse kostenstijging. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op hun winstmarge. Bedroeg de relatieve winstmarge van de merkartikelfabrikanten in 2002 nog 7,6 procent van de omzet. In 2009 was deze 5,8 procent. Een daling met bijna een kwart.

Private-labelproducenten liggen qua winstmarge weliswaar nog steeds op achterstand, maar in dezelfde periode steeg deze met veertig procent van 2,9 procent in 2002 naar 4,1 procent in 2009.

‘Merkartikelfabrikanten verliezen qua winstgevendheid duidelijk terrein op producenten van private labels. Het private label business model wordt langzaam maar zeker steeds volwassener. De professionaliteit van private-labelproducenten neemt merkbaar toe en dat betaalt zich uit in een verbeterde winstmarge’, aldus Melanie Murk, onderzoeker van EFMI Business School. Versleveranciers werken van de drie onderzochte leverancierstypen met de laagste winstmarge (3,3 procent van de omzet).

Hogere prijzen
De verwachting is dat de grondstofprijzen op langere termijn op een hoger niveau komen te liggen en meer schommelingen zullen vertonen. De onderzoekers zijn van mening dat de huidige marktomstandigheden kunnen leiden tot een verschraling van het productaanbod. ‘De consument is de afgelopen jaren gewend geraakt aan scherpe prijzen voor voedingsmiddelen.

De realiteit is nu dat we meer moeten gaan betalen voor onze kwaliteitsboodschappen’, zegt Hans Bod, partner bij PwC en verantwoordelijke voor het onderzoek. Nederlandse bedrijven in de foodsector werken al efficiënt en tegen lage kosten’, beweert hij.

‘Tel daar de stijgende grondstofprijzen bij op en we moeten concluderen dat de productprijzen omhoog zullen gaan. Gebeurt dat niet, dan worden de marges dermate klein, dat het voor bedrijven bijna onmogelijk is om de hoge kwaliteit te blijven bieden die de consument gewend is.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in