'Versnelde opbouw actieve fanbase met Facebook advertising'
Social Embassy concludeert dit na een analyse van de resultaten van een advertentiecampagne op Facebook voor C&A.
Uit gesprekken met marketeers blijkt volgens Social Embassy dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over de effectiviteit van Facebook advertising. Wat kost het werven van een fan? Wat werkt wel,
en wat niet? En leidt het werven van fans via advertising wel tot de gewenste kwaliteit van de fanbase?
Social Embassy rondde in juni 2011 een Facebook advertising campagne voor C&A af waarbij de doelstelling was om minimaal 3.000 Facebook fans aan te trekken. De resultaten en aanbevelingen heeft Social Embassy in een whitepaper gepubliceerd.
De belangrijkste conclusies zijn:
- Facebook advertising draagt, mits goed uitgevoerd, bij aan een versnelde opbouw van een actieve fanbase. Fans die via advertising geworven zijn, toonden in deze
case gemiddeld evenveel activiteit als de rest van de fanbase. Goed uitgevoerd betekent aansluitend op de social media strategie van het merk en het community plan.
- De kosten per fan verschillen sterk per merk en propositie. Naast likeability van het merk, zijn er drie factoren die bepalend zijn voor de kosten per fan: het bod per klik (beïnvloedbaar), de click-through (beïnvloedbaar) en de klikprijs (niet beïnvloedbaar).
- Facebook advertising kost tijd. Een goede opzet, implementatie en uitvoering verdienen zich terug in de prijs per fan.
- Reacties van fans zijn belangrijk voor groei van de fanbase. In deze case bedraagt de aanwas van nieuwe fans via bestaande fans meer dan 20 pct. Deze groei is viraal en is er geen advertentiebudget voor nodig.
- De inzet van sponsored stories bleken in deze case tot 60 pct kosteneffectiever dan like-ads.
- Een goede welkomsttab en contentstrategie zijn belangrijk om unlikes (fans die afhaken) te voorkomen.
Zie de whitepaper hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid