Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen reclameverbod rond Zappelin

Staatssecretaris Van der Laan (media) ziet niets in een reclameverbod op de publieke kinderzender Zappelin. Ze vindt een experiment daarmee…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De staatssecretaris schrijft dat aan de Tweede Kamer, die vorig jaar aandrong op een experiment met een reclamevrij jeugdblok op de publieke omroep. De toenmalige staatssecretaris, Van Leeuwen, liet daarop weten eerst een verkennend onderzoek te zullen doen.
De uitkomsten van dat onderzoek zijn voor Van der Laan aanleiding van het experiment af te zien, aldus dagblad Trouw. Zo zou er geen wetenschappelijk bewijs zijn dat kinderen materialistischer worden door tv-reclame. Ook zal een reclameverbod op Zappelin weinig invloed hebben op de totale hoeveelheid reclame die kinderen dagelijks te zien krijgen. Kinderen kijken immers ook naar commerciële kinderzenders en naar programma's voor volwassenen.

related partner content for mobile comes here

Verder vreest Van der Laan verschraling van het programma-aanbod, als Zappelin de geschatte 15 miljoen euro aan reclame-inkomsten misloopt.
SP-kamerlid Agnes Kant, initiatiefnemer van de motie, vindt de argumentatie ‘flinterdun’. Het gaat haar om de keuzevrijheid die ouders moeten krijgen om hun kinderen wel of niet naar reclame te laten kijken. ‘Als Zappelin reclamevrij is, heb je die keuze.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in