Geen reclameverbod rond Zappelin
De staatssecretaris schrijft dat aan de Tweede Kamer, die vorig jaar aandrong op een experiment met een reclamevrij jeugdblok op de publieke omroep. De toenmalige staatssecretaris, Van Leeuwen, liet daarop weten eerst een verkennend onderzoek te zullen doen.
De uitkomsten van dat onderzoek zijn voor Van der Laan aanleiding van het experiment af te zien, aldus dagblad Trouw. Zo zou er geen wetenschappelijk bewijs zijn dat kinderen materialistischer worden door tv-reclame. Ook zal een reclameverbod op Zappelin weinig invloed hebben op de totale hoeveelheid reclame die kinderen dagelijks te zien krijgen. Kinderen kijken immers ook naar commerciële kinderzenders en naar programma's voor volwassenen.
Verder vreest Van der Laan verschraling van het programma-aanbod, als Zappelin de geschatte 15 miljoen euro aan reclame-inkomsten misloopt.
SP-kamerlid Agnes Kant, initiatiefnemer van de motie, vindt de argumentatie ‘flinterdun’. Het gaat haar om de keuzevrijheid die ouders moeten krijgen om hun kinderen wel of niet naar reclame te laten kijken. ‘Als Zappelin reclamevrij is, heb je die keuze.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid