Overslaan en naar de inhoud gaan

Budgettering vaak te complex

Hoe hoog wordt het marketingbudget voor volgend jaar? Dat is een vraag waar veel bedrijven jaar in jaar uit mee worstelen. Maak het niet te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij veel organisaties is het marketingbudget elk jaar opnieuw inzet van strijd. De marketingafdeling wil graag zoveel mogelijk binnenhalen en zet dus hoog in, en het topmanagement ziet het als zijn taak daar flink in te snoeien. De uitkomst is veelal gerelateerd aan de financiële situatie van het bedrijf, en niet aan de ontwikkeling die de markt en het merk doormaken. Een begrijpelijke gang van zaken, maar niet echt verstandig.

related partner content for mobile comes here

Ideaal zou zijn als het marketingbudget logisch voortvloeit uit duidelijke, vooraf bepaalde criteria. Wat zijn de doelstellingen van het marketingbeleid, wat zijn de meest aantrekkelijke middelen om de positie van die merken te versterken, en hoe ontwikkelt de markt zich? Daarbij is het raadzaam om niet al te veel criteria te hanteren. Veel marketingafdelingen zijn geneigd om complexe econometrische modellen te hanteren, in de mening dat ze hun voorstel zo beter onderbouwen. Maar die complexiteit maakt het hele traject ondoorzichtig. Het gevolg daarvan kan zijn dat het management maar besluit om naar eigen goeddunken de hoogte van het budget te bepalen. Een helder en begrijpelijk voorstel maakt overtuigend duidelijk dat een lager budget vrijwel onvermijdelijk ten koste gaat van de resultaten van het bedrijf. Dan is het aan het management om te beslissen of men dat voor zijn rekening wil nemen.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in