Nima plaatst zich buiten de Master-hype
De MBA-opleiding stond jaren geleden voor een state-of-the-art studie. Heden ten dage worden Master-opleidingen op zowel hogescholen als universiteiten gedoceerd. Het aantal specialisaties is niet meer te overzien, en de ‘MBA op maat’ heeft zijn intrede gedaan. ‘Op maat’ houdt in dat het gaat om een bedrijfsspecifieke variant. Nima-directeur Petra Claessen daarover: ‘Het op een bedrijfstak toespitsen van examenstof biedt voordelen voor werkgever, maar heeft het nadeel in zich dat bedrijfsblindheid niet wordt doorbroken’.
Behoudens een enkele pilot heeft het Nima zich met betrekking tot Master-examens terughoudend opgesteld. Petra Claessen: ‘Hoezeer de Master-titel ook gewild is, het is onze tijd nog niet. Er is veel kaf onder het koren. Veel onduidelijkheid. De markt zal zijn werk wel doen, en een shake-out veroorzaken. Ook in het internationale veld moet de veelbesproken BaMa-structuur beklijven. Het Nima zit bepaald niet stil. Ook wij willen immers internationale accreditatie voor onze diploma’s. Toch denken wij niet op dit moment in deze hype te moeten stappen. Er zijn andere wegen om het diploma internationaal erkend te krijgen. Het bedrijfsleven kent ons, en waardeert de Nima-diploma’s al jarenlang in hoge mate. En, dat is niet zomaar. Het Nima-papiertje is al decennialang een rots in de branding voor studenten en bedrijfsleven. Dat imago koesteren wij door alle hypes heen.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Gezien het belang van de zaak heeft het Nima er voor gekozen zowel een Wetenschappelijke Advies Raad als een Raad van Advies in te stellen. In deze organen zijn bedrijfsleven en onderwijs vertegenwoordigd. Het Nima werkt met betrokken partijen hard aan de totstandkoming van zogenaamde competentieprofielen. Zo drukt de praktijk haar stempel op de exameninhoud, echter onder streng toezicht van de onafhankelijke Examenkamer.
Het is de verwachting dat de wal het schip zal keren. Petra Claessen: ‘De hype zal plaatsmaken voor een uitgekristalliseerd aanbod. Het Nima zou deze ontwikkeling omarmen. Het gaat immers om mensen. Studenten die met hun marketingbagage bij kunnen dragen aan het succes van bedrijven. Zodra de kwaliteit van die bagage gewaarborgd kan worden, is het tijd voor het Nima om in te stappen. Conservatief misschien, maar met gevoel voor verantwoordelijkheid.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid