Bereik dagbladen dagelijks 71 pct


Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de vernieuwde NOM Printmonitor (NPM 2007). Hoewel de NOM Printmonitor vanaf oktober 2006 is overgestapt op een andere onderzoeksmethode is het bereikspercentage van 71 procent in lijn met eerdere metingen van dagbladen. De oorzaak van die stabiliteit is het hoge percentage dagbladabonnementen in Nederland: 86 procent van de oplage van betaalde kranten wordt aan huis bezorgd. Verder is de hoge frequentie van het mediumtype van invloed evenals de dagelijkse routine van miljoenen Nederlandse krantenlezers.
De grootste titel is De Telegraaf met een bereik per gemiddeld nummer van 15,7 procent (exclusief zondageditie). Het AD komt uit op 11,9 procent. De gratis titel met het hoogste bereik is Metro die uitkomt op een gemiddeld dagbereik van 14,4 procent. Spits heeft 13,7 procent. Voor het in 2006 gelanceerde nrc.next is voor het eerst een NOM-bereikscijfer beschikbaar. De titel blijkt anderhalf jaar na de lancering dagelijks 2,3 procent ofwel 311.000 Nederlanders aan zich te binden.
Ook de groei onder de gratis titels is in de NOM-cijfers terug te vinden. Er is nu ook een bereikcijfer bekend voor De Pers (5,2 pct). Dag is door de recente lancering nog niet in de NOM-cijfers terug te vinden.
Veronica Magazine heeft het grootste bereik onder de Nederlandse tijdschriften met 21,9 procent. Libelle komt uit op 20,5 procent. Bladen als Kampioen (ruim 41 pct) en Allerhande (ruim 30 pct) laten we even buiten beschouwing. Privé heeft een bereik van 15,5 procent, Margriet 15,0 procent, Story 13,5 procent, Donald Duck 13,4 procent en Weekend 12,5.
De NPM 2007 is gebaseerd op een nieuwe methode voor het meten van gemiddeld bereik en de representativiteit van het onderzoek is aanzienlijk verbeterd. De belangrijkste vernieuwing betreft de meting van het gemiddeld bereik van dagbladen en tijdschriften.
In plaats van de Recent Reading methode introduceert NOM de nummerbereiksmethode. Een betere, meer valide manier van meten van bereik per gemiddeld nummer, die mogelijk is geworden door technologische ontwikkelingen en investeringen in het veldwerkapparaat.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid