Overslaan en naar de inhoud gaan

Bereik dagbladen dagelijks 71 pct

De betaalde dagbladen bereiken dagelijks 63 procent van de Nederlanders. Met de gratis titels erbij komt het bereik van dagbladen uit op 71…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de vernieuwde NOM Printmonitor (NPM 2007). Hoewel de NOM Printmonitor vanaf oktober 2006 is overgestapt op een andere onderzoeksmethode is het bereikspercentage van 71 procent in lijn met eerdere metingen van dagbladen. De oorzaak van die stabiliteit is het hoge percentage dagbladabonnementen in Nederland: 86 procent van de oplage van betaalde kranten wordt aan huis bezorgd. Verder is de hoge frequentie van het mediumtype van invloed evenals de dagelijkse routine van miljoenen Nederlandse krantenlezers.

related partner content for mobile comes here

De grootste titel is De Telegraaf met een bereik per gemiddeld nummer van 15,7 procent (exclusief zondageditie). Het AD komt uit op 11,9 procent. De gratis titel met het hoogste bereik is Metro die uitkomt op een gemiddeld dagbereik van 14,4 procent. Spits heeft 13,7 procent. Voor het in 2006 gelanceerde nrc.next is voor het eerst een NOM-bereikscijfer beschikbaar. De titel blijkt anderhalf jaar na de lancering dagelijks 2,3 procent ofwel 311.000 Nederlanders aan zich te binden.
Ook de groei onder de gratis titels is in de NOM-cijfers terug te vinden. Er is nu ook een bereikcijfer bekend voor De Pers (5,2 pct). Dag is door de recente lancering nog niet in de NOM-cijfers terug te vinden.
Veronica Magazine heeft het grootste bereik onder de Nederlandse tijdschriften met 21,9 procent. Libelle komt uit op 20,5 procent. Bladen als Kampioen (ruim 41 pct) en Allerhande (ruim 30 pct) laten we even buiten beschouwing. Privé heeft een bereik van 15,5 procent, Margriet 15,0 procent, Story 13,5 procent, Donald Duck 13,4 procent en Weekend 12,5.
De NPM 2007 is gebaseerd op een nieuwe methode voor het meten van gemiddeld bereik en de representativiteit van het onderzoek is aanzienlijk verbeterd. De belangrijkste vernieuwing betreft de meting van het gemiddeld bereik van dagbladen en tijdschriften.
In plaats van de Recent Reading methode introduceert NOM de nummerbereiksmethode. Een betere, meer valide manier van meten van bereik per gemiddeld nummer, die mogelijk is geworden door technologische ontwikkelingen en investeringen in het veldwerkapparaat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in