Overslaan en naar de inhoud gaan

Ken je klant

In het Vakblad voor de bloemisterij van 28 september 2007, schrijft Bert Vegter over een seminar dat Jos Burgers hield in Honselersdijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het van 28 september 2007, schrijft Bert Vegter over een seminar dat hield in Honselersdijk ten overstaande van ongeveer 120 siertelers. Hij stelde in zijn betoog de klant centraal. Op zich niets nieuws, maar toch de moeite waard om kennis te nemen van de stellingen die Burgers daar poneerde.

related partner content for mobile comes here

* Je moet veel moeite doen om je klanten te leren kennen.
Het draait erom je klanten gelukkig te maken. Dat kun je pas doen, als je hem kent. Helaas gebeurt dat nog veel te weinig.

* Slijt geen product, maar help je klant.
Geef de klant aandacht, advies en zekerheid. Dat is meer dan het verkopen van producten. Door klanten echt te helpen, verkoopt je product vanzelf.

* Vraag eens naar dingen die je liever niet hoort.
Ga het directe contact aan met je klant. Burgers raadt ten stelligste de enquête af. Hij stelt dat hier toch altijd een gemiddeld rapportcijfer uitrolt van een 7,5. Ontevreden klanten gaan namelijk weg en wat overblijft zijn redelijk tevreden klanten.

* Maak gebruik van ambassadeurs.
In plaats van veel uit te geven aan diverse vormen van communicatie, adviseert Burgers meer te investeren in ambassadeurs van je product/bedrijf. Breng een tevreden klant in contact met een potentiële (nieuwe) klant.

* Tevreden klanten hebben ook nadelen.
Je zou het niet zeggen, maar volgens Burgers kleeft er ook een nadeel aan tevreden klanten. Ze willen meer kopen en in sommige gevallen brengen ze ook nieuwe klanten mee. Hierdoor is de kans groot dat je het te druk krijgt en je bedrijf slachtoffer wordt van dit succes. Op zo een moment kun je de prijzen verhogen, hetgeen pure winst is. Hierdoor zullen er weer klanten afhaken. De crux van zijn verhaal: het geld stroomt naar waarde creëren en niet naar hard werken.

* Bega niet de fout van strategisch kuddegedrag.
Doe niet aan strategisch kuddegedrag: datgene produceren dat anderen al doen. Een ogenschijnlijk open deur, maar gebeurt nog steeds vaak. De marges worden hierdoor gauw kleiner. Daarom Burgers' advies: maak op tijd de keuze, voordat je gedwongen wordt een keuze te maken. Onder ten aanzien van je concurrenten en je klanten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in