
INSnet, een stichting actief als social enterprise en netwerkorganisatie doet jaarlijks onderzoek naar duurzaamheidtrends onder Nederlandse consumenten.
De redenen om duurzame producten te kopen en werk te maken van energiebesparing, afvalscheiding en waterbesparing zijn vooral dat de ondervraagden het klimaat belangrijk vinden. Zij voelen zich daar verantwoordelijk voor en willen graag een bijdrage leveren aan een betere en duurzamer samenleving in de toekomst.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeEnkele conclusies uit het onderzoek:
- Mensen zouden zich vooral duurzamer gaan gedragen als gevolg van financiële prikkels, meer informatie en als de noodzaak duidelijk wordt door meer rampen (in de eigen omgeving).
- Vrijwel alle respondenten die zich in de afgelopen 12 maanden duurzamer zijn gaan gedragen geven aan dat ook in de toekomst te blijven doen en bijna de helft daarvan geeft aan dat gedrag in de toekomst uit te willen breiden.
- Lagere prijzen voor duurzame producten, belastingvoordeel, statiegeld op meer producten en een betere verkrijgbaarheid zetten het meest aan tot duurzamer gedrag.
- De informatie over duurzaam gedrag wordt het geloofwaardigst gevonden als ze afkomstig is van milieu- of consumentenorganisaties, het minst als ze afkomstig is van fabrikanten.
- Kopen in biologische winkels en letten op keurmerken zijn veruit de minst populaire vormen van duurzaam huishoudelijk gedrag.
Driekwart van de respondenten vindt het aanbod van duurzame producten (zeer) beperkt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee