Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL maakt verwachtingen nog niet waar

RTL maakt, na de overname van John de Mols Tien, de verwachtingen in kijkcijfers nog niet waar. Volgens mediabureaus is vooral de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Adformatie vandaag. Het marktaandeel van de vier zenders (doelgroep 20-49 jaar, in het tijdvak 18-24 uur) blijft sinds begin september (week 36, 37, 38) op 31,5 procent steken, terwijl 35 pct als doel was afgegeven. Onder boodschappers is het aandeel nog lager: 31,1 pct.
RTV-director Ilja Loeffen van OMD: ‘Het valt nog tegen. RTL haalt een iets hoger aandeel dan zonder RTL8. Die zender haalt in de genoemde periode iets meer dan 3 pct, de helft van wat Tien deed zonder voetbal.’ Ruud de Langen van MindShare verwacht niet dat RTL de genoemde 35 pct gaat halen. ‘Het blijkt dat die vier zenders op elkaar afstemmen geen geringe opgave is. Daarnaast vind ik dat het profiel van RTL4 zwabbert, en kun je je afvragen of het voetbal op RTL4 niet kannibaliseert op de andere RTL-zenders. Hoe dan ook kun je stellen dat men zich verkeken heeft op het vrijgekomen aandeel van Tien. Die 7 pct kun je niet zomaar bij RTL optellen.’

related partner content for mobile comes here

RTL’s cco Frank Eijken erkent dat de hoge ambities nog niet zijn waargemaakt. ‘Persoonlijk had ik ook sneller resultaat verwacht. De kijker is even de weg kwijt omdat we zijn gaan reshuffelen met programma’s en bewust RTL4 breder hebben gemaakt. Daarnaast is een aantal dure Nederlandse producties ‒ With Love from Alaska, Lost in Tokyo ‒ niet aangeslagen. Maar er heerst geen paniek of zo.’

Volgens Eijken moet men bij RTL ook intern wennen aan het goed profileren van vier zenders,’ iets dat lastiger is dan drie zenders.’ De aanstelling van Remco van Westerloo tot programmabaas van RTL5 ‒ nog niet bevestigd door RTL ‒ moet daarin ook voorzien.

Lees vandaag meer in Adformatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in