Overslaan en naar de inhoud gaan

CMO Andrea Ragnetti van Philips: 'Het was niet makkelijk'

Philips benoemde in 2003 de eerste CMO in zijn geschiedenis en dat was een cultuurschok voor de onderneming. Omgekeerd ook: de Italiaan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Andrea Ragnetti is nu CMO én CEO Philips DAP en was afgelopen week keynote spreker tijdens de Nationale CMO Conferentie in Soestduinen. Hij getuigde vrij open van zijn frustraties en successen.

related partner content for mobile comes here

Ragnetti begon zijn verhaal met aan te geven dat eindelijk de tijd was gekomen om open te praten over zijn reis van de afgelopen tijd. In 2001 stond Gerard Kleisterlee, CEO, voor een grote uitdaging: Het bedrijf was niet aantrekkelijk, had een omzet van 28 miljard, maar was niet spannend, wel onvoorspelbaar. De koers moest duidelijk om. Van product driven naar market driven, van inside-out naar outside-in, van efficient naar effectief, van kostenbesparingen naar het identificeren van consumentenbehoeften en van productverbetering naar het succesvol vermarkten van producten.

Andrea Ragnetti trad in januari 2003 in dienst bij Philips als chief marketing officer met de schone taak bovenstaande omslag vanuit een marketingperspectief te realiseren.

Er stond hem echter geen warm bad te wachten. De marketingverantwoordelijken uit elk land zitten met hem aan tafel 'omdat ze moeten', de directeuren vragen zich af 'wat hij komt doen' en bij de ‘top 100 worldwide leaders’ meetings wordt zijn presentatie twee keer als slechtste beoordeeld. Niet omdat hij zo slecht was, maar de Philipsmensen hadden gewoon geen zin in de Italiaan van buiten.

Hij vertrouwt CEO Gerard Kleisterlee toe dat hij geen kans krijgt. Hij overweegt zelfs te vertrekken. Kleisterlee steunt Ragnetti echter en ze besluiten het nog 6 maanden te proberen. De volgende top 100 meeting wordt hij beoordeeld als beste spreker. De tip die Ragnetti alle CMO’s dan ook wil meegeven: 'Zorg ervoor dat je een CEO hebt die achter je staat.'

Geen merkpositionering

Philips stond in die tijd nog steeds niet echt ergens voor, zegt Ragnetti nu. 'Let’s make things better' was geen merkpositionering, in elk geval geen duidelijke reden voor consumenten om producten van het merk boven anderen te kiezen.
Er werd uitgebreid onderzoek gedaan onder consumenten en hun gebruik van electronische producten en de belangrijkste insight die hier uit kwam was: 'Life can be complicated, but it doens’t have to be'. Hieruit werd in 2004 'Sense and simplicity' geboren om aan te geven dat Philips producten slim van binnen en eenvoudig in gebruik moeten zijn.

Ragnetti zegt dat hij in eerste instantie gereserveerd reageerde. Hij zegt: 'Ik zag er tegen op op om naar Eindhoven te gaan en dit uit te leggen aan 500 ingenieurs, die hun hele leven hadden gewijd aan complexiteit. Dat was niet makkelijk'.

Inmiddels stijgt het merk in waarde en zijn er producten die succes boeken. Zoals Living Colors, de AmbiLight televisie en de lamp die mensen langzaam wekt. De grootste challenge op dit moment is het verder uniform maken van het Philips merk wereldwijd. Op het vlak van corporate image én packaging en advertising. Van twee naar één reclamebureaus dat vervolgens rapporteert aan de CMO in plaats van alle businesses afzonderlijk, scheelt al een hoop. Ook kondigde Ragnetti aan dat binnenkort alle 135.000 Philips medewerkers één dag het werk neerleggen om als focusgroup te dienen voor 'Sense and simplicity'.

Wat heeft dit Philips tot nu toe opgeleverd? In elk geval een groei in inkomsten uit nieuwe producten. Was dit aandeel in 2003 nog 25 procent, in 2004 was dit al 40 procent, in 2005 51 procent en in 2006 groeide dit naar 53 procent.

CMO Ragnetti wordt ook beloond: onlangs kondigde Philips aan dat het DAP (de scheerapparaten, stofzuigers en mixers) fuseert met consumentenelektronica (tv’s en dvd recorders). Ragnetti gaat in 2008 deze ‘'twee monsters' (zijn woorden) leiden en samensmeden. Wat gebeurt er dan met de functie van CMO? Dat is nog onbekend. Ragnetti zegt dat hij de CMO-functie er misschien 'bij blijft doen', of dat er ook iemand benoemd wordt op die functie.

Meer weten over de en de ? Lees dan verder op . U kunt daar ook een reacties plaatsen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in