Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders hoeven niet zoveel zenders, aldus Digitenne

Nederlanders zijn maar wat blij dat het tv-seizoen weer is begonnen. Maar liefst 7 op de 10 Nederlanders hebben programma’s gemist. Toch…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En dat wil Digitenne van KPN graag horen. De tv-aanbieder gaf Blauw Research opdracht om 1500 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar over hun televisie-avondje te ondervragen. En daar moest natuurlijk ook de vraag bijzitten hoeveel zenders men nu eigenlijk bekeek.

related partner content for mobile comes here

De uitkomst: bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) blijkt maar liefst 3 tot 4 uur per dag televisie te kijken, maar 75 procent kijkt in die tijd maar naar maximaal 10 zenders. Goed nieuws dus voor de opdrachtgever van het onderzoek.

Een kwart van de respondenten kijkt zelfs niet meer dan 1 tot 5 zenders. Gemiddeld wordt naar 11 zenders gekeken. Naar deze tv-zenders kijkt 17 procent maar liefst 5 uur of langer, merendeels vanuit de luie stoel (60 procent) of liggend op de bank (26 procent).

Opvallend is dat hoewel de mannen meer kanalen bekijken, vrouwen meer tijd voor de televisie doorbrengen (20 procent van de vrouwen kijkt 5 uur per dag of meer, bij de mannen is dit 15 procent). Vrouwen vinden het meer dan mannen ongepast om de tv aan te laten staan als er bezoek is. Maar liefst 1 op de 4 neemt tijdens het favoriete programma de telefoon niet op.

Paul de Leeuw

In de zomerperiode miste de Nederlander met name de actualiteitenprogramma’s (29 procent), gevolgd door sportprogramma’s en soaps (beide 23 procent). Paul de Leeuw was de meest gemiste presentator (22 procent), gevolgd door Matthijs van Nieuwkerk (14 procent) en Gerard Joling & Gordon (13 procent).

Mannen zappen graag: 32 procent van de mannen zapt naar 10 zenders of meer, onder vrouwen is dit percentage 25 procent. Maar wie dacht dat de man bepaalt wat er wordt gekeken, heeft het mis. 40 procent van de vrouwen beslist zelf wat ze kijken tegenover 32 procent van de mannen.

Het Journaal en de actualiteitenprogramma’s leveren volgens de respondenten de meeste gespreksstof op. 40 procent heeft het hier wel eens met vrienden of collega’s over, gevolgd door sport (27 procent) en talkshows (20 procent). Programma’s waarover men het minst met elkaar praat, zijn erotische programma’s en kinderprogramma’s.

Meerdere televisies

Driekwart van de respondenten heeft meerdere tv’s in huis staan. Ruim 1 op de 10 heeft zelfs 4 of meer toestellen in huis. De plek waar de tv staat, blijft traditioneel en is vaak afhankelijk van de kabelaansluiting: in de woonkamer (98 procent), gevolgd door de slaapkamer van de ouders (61 procent) en die van de kinderen (21 procent).
Bij 1 op de 6 Nederlanders staat de televisie zelfs al meer dan 10 jaar op dezelfde plek. De tv heeft ook een belangrijke rol als het gaat om gezinnen bij elkaar brengen. Want bij 33 procent van de gezinnen is samen tv-kijken de voornaamste gezinsactiviteit, naast buitenshuis activiteiten ontplooien (26 procent) en op bezoek gaan bij familie of vrienden (17 procent).

Kritisch

Hoewel Nederlanders dus zeer gehecht zijn aan hun tv, zijn ze kritisch over de tv-aanbieders. Niet alleen kijkt men lang niet alles wat men kan ontvangen, maar ook geeft men aan minder te willen betalen. Bijna de helft onderstreept de stelling dat ze te veel betalen voor het aantal zenders dat ze kijken. En bijna de helft (48 procent) van de Nederlanders is zelfs bereid tegen een verlaging van het abonnementsgeld het aantal zenders te verlagen. Vooral vrouwen willen graag minder betalen en minder zenders ontvangen (47 procent versus 39 procent bij de mannen). 3 op de 5 Nederlanders geven aan geen behoefte te hebben aan erotische en/of buitenlandse tv-zenders. De commerciële zenders en of publieke omroepen kan men het minste missen (beide 11 procent).

Het merendeel van de huishoudens in Nederland ontvangt op dit moment het tv-signaal via de kabel. 1 op de 3 tv-kijkers zegt geïnteresseerd te zijn in overstappen op een ander tv-signaal. Belangrijke redenen hiervoor zijn: de aantrekkelijke abonnementskosten (52 procent), een beter beeld (32 procent) en een betere selectie van het zenderaanbod (30 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in