Overslaan en naar de inhoud gaan

Emerce Eday 2007

Vandaag was het weer Emerce E-day. Uitgebreide verslagen worden vast op diverse plaatsen geblogd, getwittert, geflickrd, gewebcast, etc,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vandaag was het weer . Uitgebreide verslagen worden vast op diverse plaatsen geblogd, getwittert, geflickrd, gewebcast, etc, maar toch, hier een paar van mijn eigen observaties.

related partner content for mobile comes here

Reinvestors
De beginsessies heb ik gemist, mijn dag startte met de parallelsessies. Het idee van parallelsessies is natuurlijk dat je kunt kiezen wat je het meeste aanspreekt. Maar tegelijkertijd is er het probleem dat je per definitie dingen mist (en dat je vreest dat die andere sessies misschien toch beter waren).

De parallelsessies waren ingedeeld in drie channels: Maximizers (over de volgende stap van de grote internetbedrijven), Challengers (nieuwe bedrijven die de bestaande orde uitdagen) en Reinvestors ('oude' bedrijven die zich dankzij het web opnieuw uitvinden). Ik heb vooral de reinvestors gevolgd om te horen hoe bestaande bedrijven omgaan met de veranderingen in het medialandschap.

HEMA ? Rene Repko
Repko zette eerst nog even de merkstrategie van HEMA uiteen, omdat de webstrategie daaruit volgt. Bijvoorbeeld: HEMA wil met onverslaanbare basics het leven van mensen leuker en makkelijker maken. Op het web vertaalt dat 'makkelijk maken' zich bijvoorbeeld door prijsfilters, maatwijzers en demo's in de webshop.

Dat HEMA op het web succesvol is liet Repko aan de hand van een paar voorbeelden zien: Hema.nl heeft zo'n 20% van het assortiment van een fysieke winkel online, aangevuld met een aantal unieke online diensten. Maar inmiddels is de webshop in omzet wel de grootste winkel van HEMA. En het verlies aan omzet van fotorolletjes en fotoalbums wordt meer dan goedgemaakt door de groeiende omzet van de online fotodiensten.

Een van de positieve learnings volgens Repko is dan ook dat er ? ook al stap je relatief laat in ? er op internet nog ruimte is voor klassieke retailers.

Guardian Unlimited ? Neil McIntosh
We hebben het over 'Britain's most popular newspaper website. In augustus 15,8 miljoen unieke bezoekers. En inmiddels al drie keer winnaar van een Webby Award in de categorie Best Newspaper.

McIntosh heeft zichzelf voorgenomen om het almachtige Google (te biggest innovation of this century) niet als vijand te zien, maar er juist van te leren: What Would Google Do?

New, new, new journalism is volgens McIntosh gebaseerd op
a) multimedia ? van newspaper naar newsmedia
b) outbound reporting ? als eigen journalisten iets niet weten is er vast wel een lezer die het weet
c) better journalism ? de kwaliteit van de berichten moet op vele gebieden hoog zijn.

Joris van Heukelom ? DAG
Van Heukelom schetste de veranderingen in het medialandschap nog eens en liet een filmpje zien over het begin van DAG. Het moeilijkste was om (de juiste) mensen te vinden.

Sinds de start hebben ze bij DAG ontdekt dat je in een papieren krant niet kunt klikken. Ondanks icoontjes enzo bij de artikelen, blijkt het overspringen naar een ander platform (internet, mobiel) toch minder vanzelfsprekend voor een lezer. Maar DAG leert daarvan en gaat gewoon verder met de omnipresence strategie: narrowcasting komt er aan in o.a. tram, metro en trein, maar ook in taxi's, winkels en scholen.

En dat beeldjournalistiek, en daarmee DAG, dom en voor domme mensen is, daar is van Heukelom het pertinent mee oneens. Dat DAG de langste gemiddelde leestijd heeft van alle gratis kranten toont dat volgens hem aan.

Andere sessies waar ik nog geweest ben
Lawrence Coburn, oprichter van Sexywidgets.com over widgets. Wat je er mee kunt, waar je op moet letten. Het goede nieuws volgens Coburn: als je nog geen widgets gebruikt, geeft niet, het is nog niet te laat. Een geruststelling, want er gingen maar weinig handen omhoog op de vraag wie er widgets voor zijn website inzet.

Mark Fletcher, die meerdere succesvolle startups heeft, is nu Startupper begonnen. Voor ondernemers die er alleen niet uitkomen. Zijn presentatie over wat je wel en niet moet doet bevat weliswaar ogenschijnlijk open deuren, maar tegelijkertijd zijn het reminders waar je - zelfs als niet startupper ? je voordeel mee kunt doen. Wat dacht je van deze: maak niet telkens dezelfde fouten, maar in plaats daarvan nieuwe, opwindendere fouten.

Marianne Herbert van LogicaCMG, over Web3.0. Herbert liet zien wat 'we' van 2.0 kunnen leren, maar vooral waar 3.0 heen gaat. 'Web3.0 is een samenstel van applicaties die gezamenlijke functionaliteit verenigen waarmee gebruikers flexibel en intuïtief hun doelen kunnen bereiken.' Zo.

Waar het op neer komt: samengebrachte informatie uit je Outlook-agenda, uit de reisplanner, van de weersverwachting, etc helpt je om de juiste tijd te bepalen hoe laat je wekker gaat. 'Optimize me' dus. En dat optimaliseren kan op heel veel vlakken meer, bv je vakantie of je zorgverlening.

En verder?
En verder is zo'n dag natuurlijk altijd goed om weer wat mensen te spreken: oude bekenden, nieuwe contacten. Een soort off line social networking voor de online industrie, zeg maar.

E-day, dat klinkt als D-day, dat klinkt als een beslissende dag naar een bevrijdde toekomst. Maar zo ervaar ik het toch niet. Er zijn vandaag weer meer vragen in me opgekomen dan dat er antwoorden zijn gegeven. Maar dat is nou net het mooie en opwindende van het vak.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in