Het gaat weer heel goed met de kruideniers


Een dergelijke stijging van de winst is niet eerder waargenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van accountants- en adviesorganisatie Deloitte.
Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte:’De winstcijfers uit ons onderzoek laten, na een aantal moeilijke jaren, een krachtig herstel zien bij de supermarktondernemers. Deze winst komt voort uit een grote netto omzetstijging van gemiddeld 6 procent die op zijn beurt geleid heeft tot een relatieve kostendaling. In het algemeen geldt: hoe groter de supermarkt, hoe groter de winst en de winststijging.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNaast omzet- en winstcijfers blijkt ook uit het rapport dat het aantal supermarkten wederom afgenomen is met circa honderd winkels. Deze daling is vooral terug te vinden bij de kleinere buurtsupers. Daarentegen groeit het aantal grotere full-service supermarkten, waarmee de schaalvergroting voortgezet wordt.
Voor wat betreft de toekomst verwacht gemiddeld 63 procent van de ondervraagde supermarktondernemers een stijging van de omzet. De nettowinst neemt naar verwachting in 2007 volgens 47 procent van de ondernemers toe; 37 procent verwacht dat de nettowinst gelijk blijft.
De goede winstcijfers van het afgelopen jaar leiden nog niet tot zeer grote investeringsbereidheid bij de ondernemers. Paul Op Heij: ‘De investeringsbereidheid ligt bij veel supermarktondernemers hoger dan de voorgaande jaren. Toch is het naar onze mening opvallend dat, ondanks de positieve ontwikkelingen in 2006, slechts een derde van de ondervraagde ondernemers aangeeft te gaan investeren in 2007. Voor wat betreft 2008 is de bereidheid tot investeren zelfs minder, namelijk 22 procent.’
Deze huidige investeringsbereidheid is duidelijk minder dan in de periode voor de start van prijzenoorlog in oktober 2003.
De consument kan ten slotte het komende jaar enkele wijzigingen in het assortiment verwachten. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers over het algemeen willen uitbreiden op het gebied van kant-en-klare en verse producten. Daarnaast willen voornamelijk de grote full-service supermarkten meer biologische producten en artikelen met ‘gezondheidsbevorderende claims’ aan hun assortiment toevoegen en hebben ze ook interesse in uitbreiding met levensmiddelen die gericht zijn op de multiculturele consument.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid