Overslaan en naar de inhoud gaan

Het gaat weer heel goed met de kruideniers

Supermarktondernemers hebben in 2006 een gemiddelde winst behaald van 2 procent van de gemiddelde netto omzet. Ten opzichte van een jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een dergelijke stijging van de winst is niet eerder waargenomen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van accountants- en adviesorganisatie Deloitte.

related partner content for mobile comes here

Paul Op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte:’De winstcijfers uit ons onderzoek laten, na een aantal moeilijke jaren, een krachtig herstel zien bij de supermarktondernemers. Deze winst komt voort uit een grote netto omzetstijging van gemiddeld 6 procent die op zijn beurt geleid heeft tot een relatieve kostendaling. In het algemeen geldt: hoe groter de supermarkt, hoe groter de winst en de winststijging.’

Naast omzet- en winstcijfers blijkt ook uit het rapport dat het aantal supermarkten wederom afgenomen is met circa honderd winkels. Deze daling is vooral terug te vinden bij de kleinere buurtsupers. Daarentegen groeit het aantal grotere full-service supermarkten, waarmee de schaalvergroting voortgezet wordt.

Voor wat betreft de toekomst verwacht gemiddeld 63 procent van de ondervraagde supermarktondernemers een stijging van de omzet. De nettowinst neemt naar verwachting in 2007 volgens 47 procent van de ondernemers toe; 37 procent verwacht dat de nettowinst gelijk blijft.

De goede winstcijfers van het afgelopen jaar leiden nog niet tot zeer grote investeringsbereidheid bij de ondernemers. Paul Op Heij: ‘De investeringsbereidheid ligt bij veel supermarktondernemers hoger dan de voorgaande jaren. Toch is het naar onze mening opvallend dat, ondanks de positieve ontwikkelingen in 2006, slechts een derde van de ondervraagde ondernemers aangeeft te gaan investeren in 2007. Voor wat betreft 2008 is de bereidheid tot investeren zelfs minder, namelijk 22 procent.’

Deze huidige investeringsbereidheid is duidelijk minder dan in de periode voor de start van prijzenoorlog in oktober 2003.

De consument kan ten slotte het komende jaar enkele wijzigingen in het assortiment verwachten. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers over het algemeen willen uitbreiden op het gebied van kant-en-klare en verse producten. Daarnaast willen voornamelijk de grote full-service supermarkten meer biologische producten en artikelen met ‘gezondheidsbevorderende claims’ aan hun assortiment toevoegen en hebben ze ook interesse in uitbreiding met levensmiddelen die gericht zijn op de multiculturele consument.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in