Overslaan en naar de inhoud gaan

Wal-Mart te bot voor Japan

Het lijkt erop dat het Wal-Mart-concept in Japan niet aanslaat.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2005 nam Wal-Mart een meerderheidsbelang in de Japanse keten Seiyu, en het stak sindsdien ruim 1 miljard dollar in de Japanse markt. Het concern wil scoren in de op twee na grootste economie ter wereld met 127 miljoen kooplustige consumenten.

related partner content for mobile comes here

Wal-Mart nam zijn eigen distributie- en computersystemen mee. Én een flinke dosis onbenul, want de gigant gaat volledig voorbij aan lokale gevoeligheden. Japanners hekelen het gebrek aan empathisch vermogen dat Wal-Mart vanaf dag één tentoonspreidt. Zo zette Wal-Mart meteen al 25 procent van de Seiyu-werknemers op straat.

Het concern dwingt winkelmanagers om 24 uur per dag open te blijven, koopt goedkope producten in uit China waar de verwende Japanse consument niks mee heeft, zet toeleveranciers onder enorme druk en haalt nationale topmerken en duurdere kwaliteitswaren van de schappen. De Japanse media laten graag ontevreden lokale werknemers aan het woord over hun nieuwe broodheer. Dat is slecht voor het imago van Wal-Mart. De verkopen vallen dan ook tegen.

Bron: Fortune

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in