Wal-Mart te bot voor Japan


In 2005 nam Wal-Mart een meerderheidsbelang in de Japanse keten Seiyu, en het stak sindsdien ruim 1 miljard dollar in de Japanse markt. Het concern wil scoren in de op twee na grootste economie ter wereld met 127 miljoen kooplustige consumenten.
Wal-Mart nam zijn eigen distributie- en computersystemen mee. Én een flinke dosis onbenul, want de gigant gaat volledig voorbij aan lokale gevoeligheden. Japanners hekelen het gebrek aan empathisch vermogen dat Wal-Mart vanaf dag één tentoonspreidt. Zo zette Wal-Mart meteen al 25 procent van de Seiyu-werknemers op straat.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet concern dwingt winkelmanagers om 24 uur per dag open te blijven, koopt goedkope producten in uit China waar de verwende Japanse consument niks mee heeft, zet toeleveranciers onder enorme druk en haalt nationale topmerken en duurdere kwaliteitswaren van de schappen. De Japanse media laten graag ontevreden lokale werknemers aan het woord over hun nieuwe broodheer. Dat is slecht voor het imago van Wal-Mart. De verkopen vallen dan ook tegen.
Bron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid