Paul Polman wordt toch niet ceo van Nestlé


Bulcke leidt momenteel de Amerikaanse activiteiten van de Zwitserse groep en won het verrassend van de Nederlander Paul Polman, die als de grootste kanshebber werd beschouwd. Bulcke is de eerste Belg die aan het hoofd komt van het bedrijf dat meer dan 100 miljard euro waard is.
Nestlé verraste ook de analisten en beleggers met zijn keuze voor de nieuwe topman. De raad van bestuur schaarde zich unaniem achter de Belg, die op 10 april 2008 wordt benoemd. Met Bulcke kiest Nestlé voor een veteraan met een jarenlange staat van dienst bij de groep. Bulcke werkt sinds 1979 voor de Zwitserse groep en was verantwoordelijk voor enkele Europese en Latijns-Amerikaanse landen. In de toelichting bij de benoeming roemt Nestlé de inspanningen van Bulcke om de Amerikaanse markt uit te bouwen tot de grootste en meest winstgevende van de groep.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSToch ging de markt ervan uit dat Nestlé voor Polman zou kiezen. De Nederlander trad de jongste maanden nadrukkelijk op de voorgrond. Hij is alleen nog niet zo lang in dienst van Nestlé. Polman werkte zijn leven lang bij P&G en deed het daar goed. Hij begon in 2005 onverwacht als financiele man bij Nestlé. Hij wilde niet voor P&G naar de VS en wilde met zijn gezin in Geneve blijven. Nestlé klopte aan en de goed geïnformeerde The Wall Street Journal bracht afgelopen week al een uitgebreid portret van Polman als topfavoriet. Onder topman Brabeck, die de laatste jaren de functie van ceo en voorzitter van de raad van commissarissen combineerde, is Nestlé vrij ingrijpend veranderd. Een van de belangrijkste uitdagingen was de historisch gegroeide gedecentraliseerde structuur onder controle te krijgen. De onafhankelijkheid van de landendirecteurs had wel voordelen voor de marketing en de verkoop, omdat elk voor zich kon beslissen wat het best werkte voor zijn markt, maar voor de efficiëntie was het een ramp.
'Meer dan vijftig jaar lang hebben voedingsbedrijven hun winsten verbeterd door meer te focussen op gemak', zei hij ooit. 'Van oploskoffie tot diepvriesmaaltijden. Maar die tijd is voorbij. Nu moeten we evolueren naar gezondheid, welzijn en sterke merken om voor meerwaarde te zorgen.'
In 2006 boekte Nestlé een omzet van 98,5 miljard Zwitserse frank en een nettowinst van 9 miljard Zwitserse frank. Er zijn 25 merken die een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank haalden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid