Overslaan en naar de inhoud gaan

Paul Polman wordt toch niet ceo van Nestlé

Internationaal en nationaal werd er al druk over gespeculeerd: zou de Nederlander Paul Polman de opvolger worden van Peter Brabeck als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bulcke leidt momenteel de Amerikaanse activiteiten van de Zwitserse groep en won het verrassend van de Nederlander Paul Polman, die als de grootste kanshebber werd beschouwd. Bulcke is de eerste Belg die aan het hoofd komt van het bedrijf dat meer dan 100 miljard euro waard is.

related partner content for mobile comes here

Nestlé verraste ook de analisten en beleggers met zijn keuze voor de nieuwe topman. De raad van bestuur schaarde zich unaniem achter de Belg, die op 10 april 2008 wordt benoemd. Met Bulcke kiest Nestlé voor een veteraan met een jarenlange staat van dienst bij de groep. Bulcke werkt sinds 1979 voor de Zwitserse groep en was verantwoordelijk voor enkele Europese en Latijns-Amerikaanse landen. In de toelichting bij de benoeming roemt Nestlé de inspanningen van Bulcke om de Amerikaanse markt uit te bouwen tot de grootste en meest winstgevende van de groep.

Toch ging de markt ervan uit dat Nestlé voor Polman zou kiezen. De Nederlander trad de jongste maanden nadrukkelijk op de voorgrond. Hij is alleen nog niet zo lang in dienst van Nestlé. Polman werkte zijn leven lang bij P&G en deed het daar goed. Hij begon in 2005 onverwacht als financiele man bij Nestlé. Hij wilde niet voor P&G naar de VS en wilde met zijn gezin in Geneve blijven. Nestlé klopte aan en de goed geïnformeerde The Wall Street Journal bracht afgelopen week al een uitgebreid portret van Polman als topfavoriet. Onder topman Brabeck, die de laatste jaren de functie van ceo en voorzitter van de raad van commissarissen combineerde, is Nestlé vrij ingrijpend veranderd. Een van de belangrijkste uitdagingen was de historisch gegroeide gedecentraliseerde structuur onder controle te krijgen. De onafhankelijkheid van de landendirecteurs had wel voordelen voor de marketing en de verkoop, omdat elk voor zich kon beslissen wat het best werkte voor zijn markt, maar voor de efficiëntie was het een ramp.

'Meer dan vijftig jaar lang hebben voedingsbedrijven hun winsten verbeterd door meer te focussen op gemak', zei hij ooit. 'Van oploskoffie tot diepvriesmaaltijden. Maar die tijd is voorbij. Nu moeten we evolueren naar gezondheid, welzijn en sterke merken om voor meerwaarde te zorgen.'

In 2006 boekte Nestlé een omzet van 98,5 miljard Zwitserse frank en een nettowinst van 9 miljard Zwitserse frank. Er zijn 25 merken die een omzet van meer dan 1 miljard Zwitserse frank haalden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in