Beeld van jongeren in media “te negatief


Dat blijkt uit een onderzoek van MTV Networks en Qrius. Voor het onderzoek is in april en mei 2005 een representatieve steekproef van ruim 1000 jongeren van 13-29 jaar ondervraagd.
92 Procent van de jongeren is van mening dat de media vaak geen correct beeld geven van jongeren. Het beeld is te negatief en te ongenuanceerd: ‘Dat alle jongeren geen normen en waarden meer hebben’, ‘Dat we allemaal kleine crimineeltjes zijn’ en ‘Dat we veel minder weten dan 'ouderen' toen die jong waren’. Ze roepen de media op om een positiever beeld te schetsen en aandacht te besteden aan jongeren die zich inzetten voor de maatschappij.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVan de ondervraagden zegt 93 procent zich vaak sterk betrokken te voelen bij datgene wat er momenteel in Nederland op maatschappelijk gebied gebeurt. Veel jongeren hebben kritiek op hoe het er aan toe gaat: ze storen zich met name aan de 'omgangsvormen'. Dat zijn bijvoorbeeld het gebrek aan respect voor elkaar, onvoldoende inzet om elkaar te helpen en de onveiligheid.
Jongeren willen een actieve rol spelen in het aanpakken van de gesignaleerde problemen: 77 procent vindt dat je zelf iets moet doen aan de dingen die fout gaan in Nederland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid