Overslaan en naar de inhoud gaan

De jacht op de laatste respondent

Op donderdag 19 mei heeft Ineke Stoop, hoofd van de afdeling Informatievoorziening en Automatisering van het Sociaal Cultureel Planbureau,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op donderdag 19 mei heeft Ineke Stoop, hoofd van de afdeling Informatievoorziening en Automatisering van het Sociaal Cultureel Planbureau, haar proefschrift, getiteld Non-response in Sample Surveys verdedigd.
In de studie wordt ingegaan op de achtergronden van non-response en de mogelijkheden om deze non-response te verminderen.

related partner content for mobile comes here

'Ik kan alleen maar op zondagochtend, om zeven uur,' zei de hardnekkige weigeraar.
'Dat is goed,' antwoordde de interviewer.
'U houdt echt niet op voordat ik de vragenlijst heb beantwoord, hè. Komt u dan maar binnen, dan doe ik het nu.'
'Die man wou helemaal niet meedoen,' zei de ene interviewer tegen de andere. 'Maar toen vond-ie het toch goed en was hij niet meer te stuiten toen ik naar zijn mening over de politiek en de Europese Unie vroeg.'

Uit veel onderzoek komt naar voren dat nonrespons in Nederland hoger is dan in andere landen. Uit The Hunt for the Last Respondent blijkt echter dat ook in Nederland een hoge respons mogelijk is. Dat vereist wel de nodige inspanningen. De bereidheid om mee te werken aan surveys is niet onder alle groepen even hoog. Vaak wijst men naar moeilijke groepen, zoals de bewoners van grote steden, bij wie het lastig is medewerking te verkrijgen.
De studie toont aan dat het vruchtbaarder is te kijken naar waarom mensen niet meedoen en wat er in specifieke gevallen aan gedaan kan worden, dan zonder meer af te gaan op bepaalde achtergrondkenmerken.
Vaak wordt aangenomen dat iedere extra respondent telt en dat een hogere respons altijd tot betere resultaten leidt. Ook deze aanname wordt in deze studie tegengesproken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in