'Authenticiteit verslaat social media als marketingtopic'
Nieuw in de top 10: het verhogen van loyaliteit en verbeteren van customer service, en het ontwikkelen van mobiele marketing. De vaakst genoemde trends dit jaar zijn authenticiteit (47%), social media (41%), mvo/duurzaamheid (36%), samenwerking (30%) en loyaliteit/customer service (29%).
Ruim 1.800 marketeers werden rechtstreeks benaderd en in totaal werden 382 enquetes volledig ingevuld. Bijna 80 procent van de respondenten die authenticiteit op 1 zet, stelt dat deze trend invloed heeft op de positionering en communicatie van het merk. Minder dan 20 procent meent dat die invloed ook merkbaar is bij het product-, prijs- en kanaalbeleid. Duurzaamheid is de enige trend die in zowel communicatie als productontwikkeling een steeds belangrijker rol gaat spelen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe drie toptrends zijn nauw met elkaar verweven, aldus de onderzoekers. "Het publiek kan via verschillende media informatie inwinnen over je merk, producten en diensten. Onechte boodschappen, het niet waarmaken van claims en niet in medewerkers of diensten verankerde kernwaarden worden feilloos gespot en via de (sociale) media uitvergroot," aldus Onno Ponfoort van Berenschot. Loyaliteit en customer service staan voor het eerst in de top 5. Logisch, volgens de onderzoekers, nu overstappen naar andere leveranciers of producten steeds makkelijker wordt. Ponfoort: "Loyaliteit bewerkstelligen via tussenpersonen is steeds minder mogelijk. De consument verwacht directe dialoog met de fabrikant of de afzender van de boodschap."
De achtste editie van het Berenschot-marketingtrendonderzoek vond voor de vierde keer plaats in samenwerking met vaktitel MarketingTribune en wordt ondersteund door Stichting Techniek en Marketing, Marketing Executive Center, Platform Innovatie in Marketing en Marketingfacts.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid