Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Waar zijn de Nederlandse mediabazen met lef?'

[INTERVIEW] Quintin Schevernels formuleert in zijn boek Suits & Hoodies zeven essentials formuleerde die zorgen voor succes. Hoe doet de…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Een startup beginnen is ontegenzeggelijk sexy, maar er komt zo veel meer bij kijken. Quintin Schevernels (1971) schetst dat in zijn boek (ondertitel: Het geheim van de succesvolle startup). Want het is natuurlijk geweldig om een startup te beginnen, maar uiteindelijk lukt het minder dan één procent ook echt door te groeien en op te schalen zo blijkt uit onderzoek.

En dus gaat het bij de meeste startups mis: meer dan de helft bestaat na vijf jaar niet meer. Van de overige 50% blijft het grootste deel klein. Schevernels omschrijft het proces waarin je in Nederland eenvoudig een startup kunt beginnen. Het afbreukrisico is beperkt. Alles wat je nodig hebt is een beetje funding, een laptop, koffie bij Starbucks en ‘een hot seat bij Spaces of WeWork’. Daar zit je dan in je hoodie en met je hipsterbaard. Je bent nu ondernemer. Maar het blijft vaak in die startfase hangen. ‘Het wordt te vaak een lifestyle, terwijl je ondernemen bloedserieus moet nemen als je echt wilt slagen. Een startup naar succes managen vergt enorm veel tijd. Het is echt topsport.’

Layar
Dat ervaarde hij de laatste twee jaar zelf als CEO bij augmented realitybedrijf Layar, wat ook een startup was. Een intensieve maar succesvolle tijd, want Layar werd in 2014 aan het Britse Blippar verkocht. Dat vond Schevernels het moment om voor zichzelf te beginnen en meer bij zijn gezin met drie kinderen te zijn.

Hij begon zijn carrière in 1993 als intercedent bij Randstad Uitzendbureau, wist al jong de boardroom van TMG te halen (een prestatie op zich) en leidde als COO VNU Media mede naar een digitale transformatie. Nu bepaalt hij als investeerder, consultant en ‘public speaker’ meer zijn eigen ritme. Dus was er ook tijd voor een boek over zijn ervaringen in verschillende bedrijven.  

Zeven basisprincipes
Schevernels komt in Suits & Hoodies tot zeven basisprincipes voor een succesvol bedrijf: groot dromen, vernieuwen, product, cultuur, talent, focus en funding. Hij wil het toch even benoemen: product is een enorm belangrijke. ‘Daar gaat het bij veel startups fout, omdat het product gewoon niet goed aansluit bij de behoeften. Ook al is dat een open deur, startende ondernemers lopen hier meestal op stuk.’

Wil je succes hebben richt je dan op de basics.  En dat geldt echt niet alleen voor startups. Ze gelden ook voor de corporates. ‘Voor elk bedrijf geldt overigens dat iedere fase zijn eigen uitdagingen heeft, maar de basisprincipes blijven hetzelfde.’ Dus beschrijft hij in zijn boek niet alleen hoe je van een startup naar scale up kunt komen, maar ook hoe je je als corporate staande kunt houden. Bijvoorbeeld door te innoveren, zoals in Nederland Ahold, DSM en Unilever dat goed hebben gedaan en doen. ‘Maar bij corporates is het slagingspercentage grofweg net zo groot als bij de startups. Eigenlijk te verwaarlozen dus.’

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in