‘Waar zijn de Nederlandse mediabazen met lef?'
Een startup beginnen is ontegenzeggelijk sexy, maar er komt zo veel meer bij kijken. Quintin Schevernels (1971) schetst dat in zijn boek Suits & Hoodies (ondertitel: Het geheim van de succesvolle startup). Want het is natuurlijk geweldig om een startup te beginnen, maar uiteindelijk lukt het minder dan één procent ook echt door te groeien en op te schalen zo blijkt uit onderzoek.
En dus gaat het bij de meeste startups mis: meer dan de helft bestaat na vijf jaar niet meer. Van de overige 50% blijft het grootste deel klein. Schevernels omschrijft het proces waarin je in Nederland eenvoudig een startup kunt beginnen. Het afbreukrisico is beperkt. Alles wat je nodig hebt is een beetje funding, een laptop, koffie bij Starbucks en ‘een hot seat bij Spaces of WeWork’. Daar zit je dan in je hoodie en met je hipsterbaard. Je bent nu ondernemer. Maar het blijft vaak in die startfase hangen. ‘Het wordt te vaak een lifestyle, terwijl je ondernemen bloedserieus moet nemen als je echt wilt slagen. Een startup naar succes managen vergt enorm veel tijd. Het is echt topsport.’
Layar
Dat ervaarde hij de laatste twee jaar zelf als CEO bij augmented realitybedrijf Layar, wat ook een startup was. Een intensieve maar succesvolle tijd, want Layar werd in 2014 aan het Britse Blippar verkocht. Dat vond Schevernels het moment om voor zichzelf te beginnen en meer bij zijn gezin met drie kinderen te zijn.
Hij begon zijn carrière in 1993 als intercedent bij Randstad Uitzendbureau, wist al jong de boardroom van TMG te halen (een prestatie op zich) en leidde als COO VNU Media mede naar een digitale transformatie. Nu bepaalt hij als investeerder, consultant en ‘public speaker’ meer zijn eigen ritme. Dus was er ook tijd voor een boek over zijn ervaringen in verschillende bedrijven.
Zeven basisprincipes
Schevernels komt in Suits & Hoodies tot zeven basisprincipes voor een succesvol bedrijf: groot dromen, vernieuwen, product, cultuur, talent, focus en funding. Hij wil het toch even benoemen: product is een enorm belangrijke. ‘Daar gaat het bij veel startups fout, omdat het product gewoon niet goed aansluit bij de behoeften. Ook al is dat een open deur, startende ondernemers lopen hier meestal op stuk.’
Wil je succes hebben richt je dan op de basics. En dat geldt echt niet alleen voor startups. Ze gelden ook voor de corporates. ‘Voor elk bedrijf geldt overigens dat iedere fase zijn eigen uitdagingen heeft, maar de basisprincipes blijven hetzelfde.’ Dus beschrijft hij in zijn boek niet alleen hoe je van een startup naar scale up kunt komen, maar ook hoe je je als corporate staande kunt houden. Bijvoorbeeld door te innoveren, zoals in Nederland Ahold, DSM en Unilever dat goed hebben gedaan en doen. ‘Maar bij corporates is het slagingspercentage grofweg net zo groot als bij de startups. Eigenlijk te verwaarlozen dus.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid