Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertenties armoedebestrijding moeten zielig zijn

Om mensen te stimuleren geld te doneren, kiezen veel hulporganisaties voor armoedebestrijding tegen-woordig voor een positieve invalshoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zes studenten Beleid, communicatie en organisatie maakten het werkstuk Framing Helpt! -Invloed van framing van advertenties voor armoedebestrijding op de intentie tot doneren. Ze wilden achterhalen

related partner content for mobile comes here

hoe hulporganisaties hun advertenties het beste kunnen "framen" en deden onderzoek onder 112 mensen tussen de 18 en 35 jaar, een groep die weinig doneert. Ze lieten elke proefpersoon vier advertenties

beoordelen. Ze vroegen de proefpersonen hoe goed, hoe irritant en hoe leuk ze de advertentie vonden, wat hun intentie tot doneren was bij het zien van de advertentie en welke emoties ze voelden bij het zien van de advertentie. Uit het verband tussen de antwoorden bleek dat plezier en verbazing niet leiden tot een hoge intentie tot doneren, terwijl de emoties verdriet, schuld en woede dat wel doen. De uitkomst van het onderzoek geeft aan wat de beste combinatie is van tekst en foto, positief en negatief in een advertentie voor armoedebestrijding.

Tevens bleek dat een advertentie het vooral moet hebben van de foto: die moet ´zielig´ zijn. Maar ook met de tekst zijn mensen te beïnvloeden. Zo blijkt dat een verwachting beter negatief omschreven

kan worden: 'Zonder uw steun blijft hij honger lijden', en niet 'Met uw steun krijgt hij weer te eten.' De proefpersonen moesten ook motiveren waarom ze bij de ene advertentie wel bereid waren te doneren

en bij de andere niet. Als de foto bij een advertentie blije mensen liet zien, zeiden veel van hen: 'Ze zien er zo gelukkig uit, waarom zou ik nog geven?'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in