Overslaan en naar de inhoud gaan

Detailhandel stort zich op Oranje

Het aankomende Europees Kampioenschap voetbal in Portugal laat zich niet negeren. Zelfs voor wie de eindeloze discussies in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederland is al in de ban van het EK dat voor ons land over anderhalve week begint met de aftrap van de wedstrijd tegen Duitsland. Voetbal is niet alleen oorlog, de stortvloed van oranjesentiment betekent ook handel, meldt het ANP. Het Nederlandse bedrijfsleven verdient honderd miljoen euro aan het komende EK, zo becijferde sportmarketingbureau Trefpunt al. Dit bedrag wordt verdiend met duizenden oranjeprullaria, reizen naar Portugal en voor wie niet gaat; vertoningen op een groot scherm in de kroeg of in de Arena.

related partner content for mobile comes here

De detailhandel speelt ook in op de tijdelijke oranjeliefde. Bloemenveiling Aalsmeer levert de handel zelfs oranje planten in even oranje kisten. Albert Heijn en Unilever beginnen deze week de grootschalige EK-actie ‘Oranje-koppiez & lijffiez’. Kopers van Unilever-producten kunnen bij Albert Heijn poppetjes van het Nederlandse elftal sparen. ‘Een hele slimme actie van AH. Gezinnen met kinderen maken namelijk 45 procent van de omzet uit,'’ zegt GfK-onderzoeker Joop Holla.
De 26 spelershoofden kunnen gecombineerd worden met vijf lijven. ‘Er zal een levendige ruilhandel ontstaan tussen kinderen. Die zorgen er weer voor dat hun ouders meer Unilever-producten gaan kopen.’ Op televisiezender Foxkids kunnen kinderen dagelijks hun favoriete opstelling kiezen.

Net als bij de vorige kampioenschappen zal ook deze zomer veel voedsel oranje kleuren. ‘Het oranje kippenvlees, de Oranjevla en de oranje tompoezen doen het altijd goed,’ vertelt Holla. Hij verwacht dat Heineken's Beertender-thuistap tijdens het EK niet aan te slepen zal zijn. ‘De thuistap krijgt dezelfde aantrekkingskracht die kleurentelevisie vroeger had. Toen kwamen ze om de wedstrijd in kleur te zien, nu komt iedereen voor het versgetapte biertje bij de wedstrijd.'’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in