Detailhandel stort zich op Oranje
Nederland is al in de ban van het EK dat voor ons land over anderhalve week begint met de aftrap van de wedstrijd tegen Duitsland. Voetbal is niet alleen oorlog, de stortvloed van oranjesentiment betekent ook handel, meldt het ANP. Het Nederlandse bedrijfsleven verdient honderd miljoen euro aan het komende EK, zo becijferde sportmarketingbureau Trefpunt al. Dit bedrag wordt verdiend met duizenden oranjeprullaria, reizen naar Portugal en voor wie niet gaat; vertoningen op een groot scherm in de kroeg of in de Arena.
De detailhandel speelt ook in op de tijdelijke oranjeliefde. Bloemenveiling Aalsmeer levert de handel zelfs oranje planten in even oranje kisten. Albert Heijn en Unilever beginnen deze week de grootschalige EK-actie ‘Oranje-koppiez & lijffiez’. Kopers van Unilever-producten kunnen bij Albert Heijn poppetjes van het Nederlandse elftal sparen. ‘Een hele slimme actie van AH. Gezinnen met kinderen maken namelijk 45 procent van de omzet uit,'’ zegt GfK-onderzoeker Joop Holla.
De 26 spelershoofden kunnen gecombineerd worden met vijf lijven. ‘Er zal een levendige ruilhandel ontstaan tussen kinderen. Die zorgen er weer voor dat hun ouders meer Unilever-producten gaan kopen.’ Op televisiezender Foxkids kunnen kinderen dagelijks hun favoriete opstelling kiezen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaNet als bij de vorige kampioenschappen zal ook deze zomer veel voedsel oranje kleuren. ‘Het oranje kippenvlees, de Oranjevla en de oranje tompoezen doen het altijd goed,’ vertelt Holla. Hij verwacht dat Heineken's Beertender-thuistap tijdens het EK niet aan te slepen zal zijn. ‘De thuistap krijgt dezelfde aantrekkingskracht die kleurentelevisie vroeger had. Toen kwamen ze om de wedstrijd in kleur te zien, nu komt iedereen voor het versgetapte biertje bij de wedstrijd.'’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid