Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkenbeleid bepalend voor bedrijfsreputatie bij consument

Consumenten nemen in hun beoordeling van bedrijven ook de reputatie op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid mee. Die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit stelt Guido Berens in zijn proefschrift Corporate branding: De ontwikkeling van ondernemingsassociaties en hun invloed op de reacties van belanghebbenden, waarop hij vrijdag 4 juni 2004 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Berens onderzocht de associaties die consumenten hebben met de vakkundigheid en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven, en de invloed van deze associaties op de voorkeuren van consumenten. Ook bestudeerde hij de manier waarop mensen associaties met een bedrijf vormen naar aanleiding van communicatie-uitingen van het bedrijf.
De promovendus stelt dat wanneer het ondernemingsmerk van een bedrijf dominant aanwezig is in communicatie-uitingen over producten, de associaties met het bedrijf de rol spelen van heuristieken, d.w.z. van gemakkelijk toegankelijke informatie die iemand kan helpen bij het vormen van een mening over een product. Wanneer, aan de andere kant, het ondernemingsmerk niet dominant zichtbaar is in communicatie over het product, spelen de associaties met het bedrijf meer de rol van 'extra' informatie die gebruikt kan worden om een beter oordeel over een product te geven.

related partner content for mobile comes here

Lage vakkundigheid
Verder toont Berens aan dat een bedrijf een lage waargenomen vakkundigheid niet kan compenseren door een hoge mate van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wanneer het echter gaat om de voorkeur voor aandelen of banen, kan een lage vakkundigheid wel gecompenseerd worden door een goede maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat communicatie-uitingen over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven geloofwaardiger worden gevonden wanneer ze feiten over het gedrag van de onderneming bevatten, dan wanneer ze geen feiten bevatten. Echter, deze hogere waargenomen betrouwbaarheid hoeft zich niet per se te vertalen in een betere reputatie van het bedrijf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in