Paradoxaal management redt P&G
Bij zijn aantreden trof Lafley een leegbloedend bedrijf aan: talent vloog de deur uit naar de dot-comfirma’s en marktaandeel naar de concurrentie. Als remedie haalde de nieuwe topman het oude credo ‘de klant is koning’ uit de mottenballen, en vertaalde dat als: alleen de klant beslist wanneer hij een P&G-product koopt en wanneer hij het gebruikt. Om die klant terwille te zijn, legt Lafley enerzijds de nadruk op creativiteit, maar schroomt hij anderzijds niet om oude, beproefde marketingmethoden zoals vergelijkende demo’s en direct response tv te gebruiken. Verder startte hij weliswaar met een aanzienlijk verhoogd budget een waar marketingoffensief, maar zette tegelijkertijd allerlei tactische trucjes in tegen zijn concurrenten. En last but not least ontsloeg hij een groot deel van de gezeten executives, maar haalde hij ook weer een aantal oude rotten terug uit de overzeese gebiedsdelen van P&G. Kortom: een strategie die nogal wat paradoxale trekjes kent, maar die wél werkt. P&G’s omzet en winst worden weer met dubbele cijfers geschreven en de aandelen floreren als nooit tevoren.
Bron: Advertising Age
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid