Overslaan en naar de inhoud gaan

Paradoxaal management redt P&G

Een paar jaar geleden waren ze nog ‘marketeer van het millennium’, kort daarna stortten ze van hun voetstuk. Maar nu is de 167-jarige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij zijn aantreden trof Lafley een leegbloedend bedrijf aan: talent vloog de deur uit naar de dot-comfirma’s en marktaandeel naar de concurrentie. Als remedie haalde de nieuwe topman het oude credo ‘de klant is koning’ uit de mottenballen, en vertaalde dat als: alleen de klant beslist wanneer hij een P&G-product koopt en wanneer hij het gebruikt. Om die klant terwille te zijn, legt Lafley enerzijds de nadruk op creativiteit, maar schroomt hij anderzijds niet om oude, beproefde marketingmethoden zoals vergelijkende demo’s en direct response tv te gebruiken. Verder startte hij weliswaar met een aanzienlijk verhoogd budget een waar marketingoffensief, maar zette tegelijkertijd allerlei tactische trucjes in tegen zijn concurrenten. En last but not least ontsloeg hij een groot deel van de gezeten executives, maar haalde hij ook weer een aantal oude rotten terug uit de overzeese gebiedsdelen van P&G. Kortom: een strategie die nogal wat paradoxale trekjes kent, maar die wél werkt. P&G’s omzet en winst worden weer met dubbele cijfers geschreven en de aandelen floreren als nooit tevoren.

related partner content for mobile comes here

Bron: Advertising Age

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in