Relatiemarketing bij Unilever heet YataYata
YataYata, het eerste relatiemarketingproject van Unilever in Nederland, moet dan ook vooral de sceptici binnen de eigen rangen overtuigen: crm werkt ook binnen Unilever. Want dat is wat het YataYata-project beoogt: de most valuable consumers van Unilever in kaart brengen en kijken hoe ze responderen op de prikkels die Unilever op ze afstuurt. Ze voller maken met gerichte, gepersonaliseerde boodschappen.
Voor de oppervlakkige toeschouwer is YataYata niet meer dan een magazine en een portal, zoals zoveel partijen die al hebben. Fabrikanten deden er echter tot nu toe weinig tot niets aan. Als op 18 juni het eerste magazine van 76 pagina’s bij 500.000 consumenten in de bus valt en de site ook live gaat, moet vooral de database van Unilever gevuld gaan worden.
Evert Bos, jarenlang marketeer voor Unox en Cup a Soup, is er al twee jaar mee bezig. Het is het eerste project van Unilever Nederland, dat betekent dat niet alleen Unilever Bestfoods (met de merken Calvé, Unox, Conimex, Becel, Slim Fast, BlueBand, Bertolli en Knorr) meedoet, maar ook Lever Fabergé (Dove, Andrélon, Sun en Robijn) en Iglo Mora (Hertog, Mora en Iglo). Niet eerder is dat zo gedaan.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBos licht toe: ‘Unilever is een merkenbedrijf, de merken doen alleen heel erg hun eigen ding. We vinden het wel normaal dat we met de andere merken naar een klant (retailer, red.) gaan, maar naar de consument doen we dat niet. Bij YataYata is het de consument die centraal staat. Geen enkel merk dekt de consumentenbehoeften ook afdoende af. Branding was van oudsher altijd bonding, maar bonding wordt vandaag de dag steeds meer relationship marketing. Branding is niet meer genoeg om mensen te binden.’ Lees ook 'Unilever lanceert zijn eigen sponsored magazine YayaYata'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid