Overslaan en naar de inhoud gaan

Relatiemarketing bij Unilever heet YataYata

Binnen Unilever wordt er al jaren over gepraat. Tv-reclame is steeds minder effectief en 25 procent van de klanten van een merk zorgt voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

YataYata, het eerste relatiemarketingproject van Unilever in Nederland, moet dan ook vooral de sceptici binnen de eigen rangen overtuigen: crm werkt ook binnen Unilever. Want dat is wat het YataYata-project beoogt: de most valuable consumers van Unilever in kaart brengen en kijken hoe ze responderen op de prikkels die Unilever op ze afstuurt. Ze voller maken met gerichte, gepersonaliseerde boodschappen.
Voor de oppervlakkige toeschouwer is YataYata niet meer dan een magazine en een portal, zoals zoveel partijen die al hebben. Fabrikanten deden er echter tot nu toe weinig tot niets aan. Als op 18 juni het eerste magazine van 76 pagina’s bij 500.000 consumenten in de bus valt en de site ook live gaat, moet vooral de database van Unilever gevuld gaan worden.

related partner content for mobile comes here

Evert Bos, jarenlang marketeer voor Unox en Cup a Soup, is er al twee jaar mee bezig. Het is het eerste project van Unilever Nederland, dat betekent dat niet alleen Unilever Bestfoods (met de merken Calvé, Unox, Conimex, Becel, Slim Fast, BlueBand, Bertolli en Knorr) meedoet, maar ook Lever Fabergé (Dove, Andrélon, Sun en Robijn) en Iglo Mora (Hertog, Mora en Iglo). Niet eerder is dat zo gedaan.

Bos licht toe: ‘Unilever is een merkenbedrijf, de merken doen alleen heel erg hun eigen ding. We vinden het wel normaal dat we met de andere merken naar een klant (retailer, red.) gaan, maar naar de consument doen we dat niet. Bij YataYata is het de consument die centraal staat. Geen enkel merk dekt de consumentenbehoeften ook afdoende af. Branding was van oudsher altijd bonding, maar bonding wordt vandaag de dag steeds meer relationship marketing. Branding is niet meer genoeg om mensen te binden.’ Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in