Overslaan en naar de inhoud gaan

McDonald’s verliest zaak tegen McSmart

McDonald’s kan de registratie en het gebruik van het merk McSmart niet tegenhouden. Dat heeft de rechtbank Utrecht onlangs bepaald.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

McDonald’s had aangevoerd dat het publiek zou kunnen denken dat McSmart, dat voor voedingsmiddelen en supplementen in reformwinkels wordt gebruikt, onderdeel uitmaakt van de serie Mc-merken van McDonald’s. Maar volgens de rechtbank is het niet aannemelijk dat het publiek McSmart in verband zal brengen, zo meldt merkenbureau ShieldMark.

related partner content for mobile comes here

Een belangrijk argument van de Rechtbank om McDonald’s geen gelijk te geven was het gegeven dat er al ‘heel veel merken en handelsnamen bestaan waarvan de letters Mc deel uitmaken. Daardoor betrekt het publiek de lettercombinatie Mc niet automatisch op McDonald’s.’

Ook was het voor de Utrechtse rechter van belang dat het bij McSmart ging om voedingsmiddelen die op enige afstand van ‘fastfood’ liggen en dat het bedrijf bovendien het onderdeel Mc niet combineert met de naam van een ‘foodproduct’.

Volgens Bas Kist van ShieldMark heeft het merk McDonald’s door deze uitspraak een flinke deuk opgelopen. ‘Er werd altijd van uitgegaan dat McDonald’s een stevige greep had op het voorvoegsel Mc.’ Uit onderzoek van het merkenbureau blijkt dat het onderdeel Mc inderdaad heel veel voorkomt onder de geregistreerde merken: 1340 registraties. Hiervan zijn er 128 van McDonald’s zelf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in