McDonald’s verliest zaak tegen McSmart


McDonald’s had aangevoerd dat het publiek zou kunnen denken dat McSmart, dat voor voedingsmiddelen en supplementen in reformwinkels wordt gebruikt, onderdeel uitmaakt van de serie Mc-merken van McDonald’s. Maar volgens de rechtbank is het niet aannemelijk dat het publiek McSmart in verband zal brengen, zo meldt merkenbureau ShieldMark.
Een belangrijk argument van de Rechtbank om McDonald’s geen gelijk te geven was het gegeven dat er al ‘heel veel merken en handelsnamen bestaan waarvan de letters Mc deel uitmaken. Daardoor betrekt het publiek de lettercombinatie Mc niet automatisch op McDonald’s.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok was het voor de Utrechtse rechter van belang dat het bij McSmart ging om voedingsmiddelen die op enige afstand van ‘fastfood’ liggen en dat het bedrijf bovendien het onderdeel Mc niet combineert met de naam van een ‘foodproduct’.
Volgens Bas Kist van ShieldMark heeft het merk McDonald’s door deze uitspraak een flinke deuk opgelopen. ‘Er werd altijd van uitgegaan dat McDonald’s een stevige greep had op het voorvoegsel Mc.’ Uit onderzoek van het merkenbureau blijkt dat het onderdeel Mc inderdaad heel veel voorkomt onder de geregistreerde merken: 1340 registraties. Hiervan zijn er 128 van McDonald’s zelf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid