Overslaan en naar de inhoud gaan

Franse Vodafone-campagne “plagiaat

De nieuwe Franse Vodafone-campagne ligt onder vuur, omdat de commercial te veel zou lijken op de film The Fifth Element.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Regisseur Luc Besson die de film in 1997 maakte, noemt de commercial plagiaat en wil 300.000 euro. Niet alleen lijkt de setting en regie erg op zijn film, ook heeft de commercial met Milla Jovovich dezelfde hoofdrolspeelster.

related partner content for mobile comes here

De rechtbank deed een voorlopige uitspraak en vindt niet dat het hier om plagiaat gaat, eerder om ‘parasitisme’. Wel oordeelde de rechter dat Vodafone en bureau Publicis een financiële regeling met de filmmakers moeten treffen. Besson is niet blij met de uitspraak, want hij vreest dat andere adverteerders ook op dit soort ideeën komen.

Vodafone heeft gepleit de campagne (ook op billboards en in bladen) te laten doorlopen tot er een definitieve uitspraak is gedaan (Bron: Media & Marketing Europe).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in