Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL FM gooit roer om, ultimatum 100% NL

RTL FM gooit vanaf maandag het roer radicaal om: de radiozender richt zich vanaf die datum op een wat meer vrouwelijk publiek. Inmiddels…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Ons streven is dat de groep luisteraars voor 60 procent uit vrouwen bestaat en voor 40 procent uit mannen, vooral tussen de 30 en 49 jaar’, zegt HMG-radiodirecteur Arthur Weijers tegen De Telegraaf. ‘´Bullseye´ is een vrouw van 39.'

related partner content for mobile comes here

De zender gaat de nieuwe slogan ‘De grootste hits en het beste van eigen bodem’ voeren. Daarmee wil RTL FM aangeven dat zo’n 35 procent van de muziek Nederlands is, met name Nederlandstalige pop uit de jaren tachtig en negentig. Het buitenlandse werk is herkenbare muziek vanaf de jaren zestig tot nu. Er is in de nieuwe opzet gekozen voor ‘lichte presentatie’ zonder personality shows.

Nieuws blijft een belangrijke factor: in de ochtend en de avond op hele en halve uren. De rest van de dag elk uur. Hoewel de zender volgens Weijers geen RTL4 op de radio moet worden, heeft RTL FM wel dezelfde kernwaarde: entertainment, hoge kwaliteit, warm, veilig en volwassen.

RTL FM zit momenteel op een marktaandeel van 1,7 procent.

Terwijl RTL FM het roer omgooit, stelt de zender 100%NL de overheid een ultimatum. De zender was vorig jaar graag in aanmerking gekomen voor de FM-frequentie waarop de HMG-zender nu uitzendt. Het station voor Nederlandstalige pop en rock (waar dus ook RTL FM zich nu meer op gaat richten) wil dat de overheid vóór maandag een besluit neemt in de bezwaarschriftenprocedure die momenteel loopt. Zoniet dan volgt er een kort geding.

Bij de vergelijkende toets voor de verdeling van radiofrequenties, die vorig voorjaar werd gehouden, was er ook een FM-pakket beschikbaar voor een station met overwegend Nederlandstalige muziek. 100%NL bood vorig jaar 70 procent Nederlandstalige muziek aan, met een financieel bod van bijna 8.000 euro. RTL FM bood precies de helft minder aan Nederlandstalige muziek, namelijk 35 procent, claimt het station. Maar RTL kwam ook met een financieel bod op de proppen van bijna 23 miljoen euro. Dat gaf de doorslag. 100%NL vond (en vindt) dat onterecht en diende 30 mei vorig jaar een bezwaarschrift in. ‘Volgens de wettelijke termijn had hierop in augustus een besluit moeten worden genomen. We zijn nu een jaar verder, en nog altijd wacht 100%NL op een herziening van het besluit door de staatssecretaris van Economische Zaken. Het is genoeg geweest’, aldus 100%NL.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in